Postat 2 timmar sedan2 tim Hej.Jag kämpar med att få mina koraller att trivas. Har hållit på med saltvatten i ca 1 år nu men många koraller som jag provar verkar bara att dö långsamt eller håller sig indragna...Jag har haft stabila värden länge nu när det kommer till KH, MG, CA, etc. Postar bilder på koraller samt mitt ljusschema.Mina värden just nu är:Fosfat: 0,16 (Testat med Hanna checker)Kh: 7,9 (håller sig stabilt)MG 1290CA: 430Ph: 8.5Salthalt: 1025Nitrat: ca 10Nitrit: nära 0Ammoniak: < 0.15O2: 6Är tacksam för svar för vad som är fel eller vad som kan förbättras Ändrat 1 timme sedan1 tim av Saltgörka_
Postat 43 minuter sedan43 min jag tror du har alldeles för lite ljus.I nybörjarguiden tror jag att vi rekommenderar 1W per 4 liter eller så för LPS och mjukisar. Dina 10w motsvarar då ett akvarie på 40 liter.Nu är det kanske inte en bra ide att dra upp din enda lampa till max på 65W eftersom du skulle få en hotspot i mitten då spridningen för en enda prime inte räcker för att täcka ett helt kar på 90cm.Men jag tror nog ändå att 10W är alldeles för lite.När det gäller koraller så ser jag att du har zoas, fimbriphyllia och calustrea. De andra kan jag inte riktigt se vad det är.Personligen så tycker jag att både fimbriphyllia och zoas kan vara rätt känsliga. Zoas växer jättebra hos många men hos vissa funkar de inte alls och fimbriphyllia är väldigt infektionskänsliga.Jag skulle prova med att långsamt öka intensiteten till kanske 40W (borde vara 55 enligt 4L/W regeln men spridningen här är lite för dålig för att det ska funka rakt av) och sedan skulle jag prova med några riktigt tåliga koraller så som sarcophyton och sinularia.Lycka till!
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.