Postat 23 timmar sedan23 tim Hej! Försöker få på en pvc slang som ska gå från pumpen i sumpen upp till 70 liters karet. Tyvärr är plastgrejen som jag försöker trä på pvc slangen med innediametern 19mm precis för liten och tyvärr hittar jag bara 25mm som nästa steg. Tror ni att detta funkar om jag sätter på en slangklämma eller hur hade ni löst det? MVH Lukas
Postat 9 timmar sedan9 tim Om det är det som är i den röda cirkeln - trä upp helt och slangklämmaMVH Lasse Ändrat 9 timmar sedan9 tim av Lasse
Postat 7 timmar sedan7 tim Författare 1 timme sedan, Lasse skrev:Om det är det som är i den röda cirkeln - trä upp helt och slangklämmaMVH LasseJajamän det är den! Tyvärr kommer slangen inte länge upp hur jag än trycker men kanske kan pröva att värma upp med en hårtork eller liknande?
Postat 5 timmar sedan5 tim 17 hours ago, cowlord said:Tyvärr är plastgrejen som jag försöker trä på pvc slangen med innediametern 19mm precis för liten2 hours ago, cowlord said:Tyvärr kommer slangen inte länge upp hur jag än tryckerJag förstår inte, hur kan plaströret(?) vara för litet om slangen inte kommer längre upp? Annars skulle jag rekommendera silikonslang istället, kanske en sådan är lättare att trä på. Mjuk PVC brukar även hårdna med tiden.
Postat 5 timmar sedan5 tim Ta lite smör på röret och lite i slangöppningen. Det går även värma lite med en värmepistol. den skall högre upp - gärna över räfflorna. Röret är en slangnippel och de är lite koniska - därför går röret bara i lite halvvägs. Ja silikonslang går bra också.MVH Lasse
Postat 1 timme sedan1 tim Författare 3 timmar sedan, Christian J skrev:Jag förstår inte, hur kan plaströret(?) vara för litet om slangen inte kommer längre upp?Annars skulle jag rekommendera silikonslang istället, kanske en sådan är lättare att trä på. Mjuk PVC brukar även hårdna med tiden.Nä det är jag som måste tillbaka till skolbänken och läsa om svenskan. Menar att själva plaströret är för stort! Men tror att jag kör på lösningen med silikonslang som får gå över lösningen ovan och fungera som buffert:) Ändrat 1 timme sedan1 tim av cowlord
Postat 1 timme sedan1 tim Jag brukar koka upp vatten och hälla i en mugg och låta det svalna lite. Sen doppar jag slangen några sekunder så att den blir mjuk. Har fungerat fint för mig när jag monterat lily pipes osv.
Postat 32 minuter sedan32 min 33 minutes ago, Emj said:Jag brukar koka upp vatten och hälla i en mugg och låta det svalna lite. Sen doppar jag slangen några sekunder så att den blir mjuk. Har fungerat fint för mig när jag monterat lily pipes osv.Jag rekommenderar detsamma. Blir dok et helvete at fä loss den igen.
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.