Gå till innehåll

Aqua Medic Titan kylare


Christer T

Rekommenderade inlägg

Är det någon med en Aqua Medic Titan som kan tala om för mig vilket som är ut- respektive inlopp i kylaren? Tycker min nyinstallerade uppför sig lite konstigt men det skulle möjligen också kunna bero på liten sump eller för klen pump.

läs bruksanvisningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

borde ju inte spela någon roll på vilket håll vattnet rinner genom kylelementen, men ju saktare det rinner ju mer kyls det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du vet var sensorn sitter,så ska vattnet gå in där,då visas den temp du har i karet innan den kylt ,AMs bruksanvisningar är inte mycket att ha

Anslutningarna är märkta "IN" och "OUT" med klisterlappar. och sensorn ska sitta på "IN" sidan. Jag tycker dock att kylaren beter sig lite konstigt och det är därför jag funderar på om märkningen är fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anslutningarna är märkta "IN" och "OUT" med klisterlappar. och sensorn ska sitta på "IN" sidan. Jag tycker dock att kylaren beter sig lite konstigt och det är därför jag funderar på om märkningen är fel.

Definiera "beter sig lite konstigt"...

Kyler den otillräckligt? Låter den konstigt? Kyler den för mycket?

AM kylarna är ju någorlunda simpla i sin konstruktion. Sedan är det ju som sagts tidigare att lämpligtvis borde effektiviteten på kylningen öka med långsammare flöde genom den. Naturligtvis inte alldeles för lite flöde, för då kommer den att mäta upp felaktig temperatur...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Definiera "beter sig lite konstigt"...

Kyler den otillräckligt? Låter den konstigt? Kyler den för mycket?

AM kylarna är ju någorlunda simpla i sin konstruktion. Sedan är det ju som sagts tidigare att lämpligtvis borde effektiviteten på kylningen öka med långsammare flöde genom den. Naturligtvis inte alldeles för lite flöde, för då kommer den att mäta upp felaktig temperatur...

Jag har ställt in den på 28°C. Den slår igång när tempen enligt displayen nått 28,9-29,0°C. Den arbetar sedan 5-10 minuter innan den slår av och då visar displayen 27,8-27,9°C. Sedan tar det ca 15 minuter innan den åter når 28,9-29,0°C och startar igen. Det här gällde för gårdagskvällen då jag installerade den. Det var då väldigt varmt i rummet där den står, 27-28°C. Samtidigt visar en digitala termometer som jag tidigare litat på 29,3-29,4°C ganska konstant.

Om något är fel så känns det som ”IN” och ”OUT” är felmärkt. Alt. Pumpen är för liten, det är en Eheim som pumpar 600l/h som först går igenom kylaren och sedan UV-C. I praktiken kanske den inte pumpar mer än 300-400 l/h. Enligt Bruksen till kylaren ska flödet vara 500-2000 l/h. Alt. Sumpen/sumpfacket där vattnet både tas till och lämnas från kylaren är för litet. Tycker dock att cirkulationen i sumpen är så pass hög att det borde räcka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ställt in den på 28°C. Den slår igång när tempen enligt displayen nått 28,9-29,0°C. Den arbetar sedan 5-10 minuter innan den slår av och då visar displayen 27,8-27,9°C. Sedan tar det ca 15 minuter innan den åter når 28,9-29,0°C och startar igen. Det här gällde för gårdagskvällen då jag installerade den. Det var då väldigt varmt i rummet där den står, 27-28°C. Samtidigt visar en digitala termometer som jag tidigare litat på 29,3-29,4°C ganska konstant.

Om något är fel så känns det som ”IN” och ”OUT” är felmärkt. Alt. Pumpen är för liten, det är en Eheim som pumpar 600l/h som först går igenom kylaren och sedan UV-C. I praktiken kanske den inte pumpar mer än 300-400 l/h. Enligt Bruksen till kylaren ska flödet vara 500-2000 l/h. Alt. Sumpen/sumpfacket där vattnet både tas till och lämnas från kylaren är för litet. Tycker dock att cirkulationen i sumpen är så pass hög att det borde räcka.

Jag tycker den verkar bete sig någorlunda rätt ändå, även om den verkar vara lite kinkig på nivåerna? Att du bör se till att den står "fritt" för att få värmeavgivningen att funka lär du ju ha förstått redan. Men det klart, är det varmt i rummet i sig så får den ju svårare att kyla, helt klart.

Det enda jag skulle kunna skylla på är väl kanske cirkulationen, då jag hade velat haft minst 800l/h, kanske 1000l/h flöde genom den. Vad klarar UV-C:n för genomflöde? Går du upp och kör t.ex. en Maxi-jet 1000 genom kylaren kanske flödet blir för högt för UV-C:n? I så fall får du ju försöka titta på en lösning att separera dom båda åt...

Men, eftersom du testat uppförandet på mockapären en stund så kan du ju alltid prova att vända på den och se vad den ger för resultat den vägen. Risken är väl, som sagt, att om du vänder på den så blir den uppfattade temperaturen från givaren felaktig... Samtidigt om man ska lita på din digitala tempmätare så verkar den ju bevisa just denna teori.

Har du otillräckligt/klent flöde upp till karet? Skickar du returen från sumpen upp genom kylaren+uv-c:n upp den vägen till karet? I så fall kanske det är en sån lösning som behövs, så du slipper ha temperaturdifferenser mellan sumpen och karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan.

Låter som om pumpen är för liten för att både driva Kylare och UVC.

Iomed att sumpen är så "liten" så hinner vattnet kylas ner kontra värmas upp igen så därfär går den på/av så ofta. Bättre får du om du tar vattnet från karet och då blir en större massa som den skall hålla kylan på eller måste värma upp.

Vad är det för kylare du köpt??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker den verkar bete sig någorlunda rätt ändå, även om den verkar vara lite kinkig på nivåerna? Att du bör se till att den står "fritt" för att få värmeavgivningen att funka lär du ju ha förstått redan. Men det klart, är det varmt i rummet i sig så får den ju svårare att kyla, helt klart.

Det enda jag skulle kunna skylla på är väl kanske cirkulationen, då jag hade velat haft minst 800l/h, kanske 1000l/h flöde genom den. Vad klarar UV-C:n för genomflöde? Går du upp och kör t.ex. en Maxi-jet 1000 genom kylaren kanske flödet blir för högt för UV-C:n? I så fall får du ju försöka titta på en lösning att separera dom båda åt...

Men, eftersom du testat uppförandet på mockapären en stund så kan du ju alltid prova att vända på den och se vad den ger för resultat den vägen. Risken är väl, som sagt, att om du vänder på den så blir den uppfattade temperaturen från givaren felaktig... Samtidigt om man ska lita på din digitala tempmätare så verkar den ju bevisa just denna teori.

Har du otillräckligt/klent flöde upp till karet? Skickar du returen från sumpen upp genom kylaren+uv-c:n upp den vägen till karet? I så fall kanske det är en sån lösning som behövs, så du slipper ha temperaturdifferenser mellan sumpen och karet.

Tack för svaret. Jag har en maxijet 1000 som jag kan testa med istället. Jag tror inte flödet till karet är för dåligt. Har en Eheim 1262 som teoretiskt pumpar 3400 l/h.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan.

Låter som om pumpen är för liten för att både driva Kylare och UVC.

Iomed att sumpen är så "liten" så hinner vattnet kylas ner kontra värmas upp igen så därfär går den på/av så ofta. Bättre får du om du tar vattnet från karet och då blir en större massa som den skall hålla kylan på eller måste värma upp.

Vad är det för kylare du köpt??

Iom att jag har en Eheim 1262 från sumpen upp i karet så tycker jag inte att vattnet i sumpen ska behöva vara kallare än det i karet utan att den ska hinna transportera upp kallvattnet. Ska nog prova att sätta en lite större pump i första sumpfacket istället. Kommer att innebära mer skit in i kylaren men det får jag väl leva med.

Det är en Aqua Medic Titan 500. (Som rubriken :ler: )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beroende på vilken kylare du har, antar att du har Titan 250 eller 500, så ska pumpen pumpa 200-800 l/h (Titan 250) alt. 500-2000 l/h (Titan 500). Har själv en Titan 500 och en pump som ger 1000 l/h (MaxiJet). Inget oljud för mig. Det är rätt att vattnet in ska gå där det står in för att få akvariets temperatur på displayen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iom att jag har en Eheim 1262 från sumpen upp i karet så tycker jag inte att vattnet i sumpen ska behöva vara kallare än det i karet utan att den ska hinna transportera upp kallvattnet. Ska nog prova att sätta en lite större pump i första sumpfacket istället. Kommer att innebära mer skit in i kylaren men det får jag väl leva med.

Det är en Aqua Medic Titan 500. (Som rubriken :ler: )

hehe ja det första man blir blind på är ögonen, men nej du det stog inget om en 500:a

Kanske skulle undrat bättre. Vilken modell ;)

Kan du ej ha denna pump i sissta facket å köra som retur vid kylaren å upp vidare till karet?

Blir ju inte så mycket skit i sissta facket

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rätt att vattnet in ska gå där det står in för att få akvariets temperatur på displayen.

Japp men vilken sida är in på din kylare? Min fundering var om möjligen "IN" och "OUT" kunde vara felmärkt då det bara är små klisterlappar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är skillnaden på "tempererat skydd" och inomhus?

Ja det jag menade var att kylaren måste stå skyddat för väder & vind om den skall stå ute.

Har man möjlighet med att ha sin kylare utanhus då får man bort ljudet ifrån den och en mindre värmekälla inne i huset/rummet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...