Postat tisdag vid 09:553 dgr Dags att köpa en ny skummare, har forskat lite men är intresserad av era åsikter kring vilka skummare ni har bra erfarenhet avJag har ett kar på 600 liter, jag vill först och främst ha en skummare med en bra pump som är pålitligAndra meriterande (men inte obligatoriska) faktorer:- Tyst- Prisvärd- Bra portar/kopplingar till ozon och/eller recirculating Co2-scrubberLutar åt antingen Octo Elite eller Royal Exclusive, några andra som jag också borde vara medveten om?
Postat tisdag vid 19:203 dgr Har du ekonomin så köp en BK från Royal Exclusive.Min BK 250 fick jag slutet av 2005 och den snurrar fortfarande.Det borde finnas en begagnad att hitta och då till ett bättre pris än en ny.Patrik
Postat onsdag vid 07:262 dgr 12 hours ago, salar said:Har du ekonomin så köp en BK från Royal Exclusive.Min BK 250 fick jag slutet av 2005 och den snurrar fortfarande.Det borde finnas en begagnad att hitta och då till ett bättre pris än en ny.PatrikKan vara värt att veta att de moderna RE skummarna har bytt ut sin egna pump mot en rebrandad kinesisk pump. Om det är bra eller dåligt låter jag vara osagt. Det går i varje fall inte längre att få reservdelar till de gamla pumparna så även om man hellre vill ha en sådan och kan få tag på en så får man nog byta förr eller senare.
Postat onsdag vid 09:172 dgr Författare 1 hour ago, Oscarhaglund said:Kan vara värt att veta att de moderna RE skummarna har bytt ut sin egna pump mot en rebrandad kinesisk pump. Om det är bra eller dåligt låter jag vara osagt. Det går i varje fall inte längre att få reservdelar till de gamla pumparna så även om man hellre vill ha en sådan och kan få tag på en så får man nog byta förr eller senare.Med detta i åtanke, om du skulle bli tvingad att köpa en ny skummare idag, hade du fortfarande övervägt en ny RE? 😁 Läser lite online och många verkar skriva att den nya kinesiska pumpen "känns™" billigare och mindre robust Ändrat onsdag vid 09:18 2 dgr av autofagist
Postat 20 timmar sedan20 tim On 7/8/2026 at 5:17 PM, autofagist said:Med detta i åtanke, om du skulle bli tvingad att köpa en ny skummare idag, hade du fortfarande övervägt en ny RE? 😁 Läser lite online och många verkar skriva att den nya kinesiska pumpen "känns™" billigare och mindre robustJag köpte min begagnad så jag vet inte om jag riktigt någonsin varit beredd att pröjsa fullt pris för en RE. Men det är absolut så att den nya skummarpumpen är mycket mindre bastant och liknar mer en jebao en de äldre RE pumparna.
Postat 1 timme sedan1 tim Om jag inte kommer ihåg fel så var de gamla pumparna tillverkade av Askoll och rebrandade. Visst släktskap med Laguna dammpumpar - men jag kan ha fel eller att det var långt bak i tiden. Vad jag också kommer ihåg så var de AC pumpar - vilket i sig innebär en kraftigare konstruktion för samma prestanda. Om nu de nya pumparna är rebrandade och tillverkade av Jebao så behöver det inte betyda sämre kvalite. När jag startade mitt akvarium så använde jag först Jebao DCT pumpar för reaktorer och cirkulation. När sedan Coral Box 2018 - 2019 kom ut med rebrandade Jebao under namnet Coral Box DCA pumpar med 1-10V styrning så köpte jag sådana plus reserver. Jag har inte behövt byta mina pumpar sedan dess - så de är inne på minst 7 året nu. Jag har dessa pumpar både till min skummare, min gfo reaktor och return pump. Jag tror att ryktet om dåliga pumpar från Jebao beror på de äldre streamermodellerna av RW-typ. De hade en del elektronik inbyggda i pumpen men i och med SW serien så är den flyttad till kontrollboxen. Förut med RW pumpar så behövde jag byta en pump varje år (har 2 pumpar i läge där bara denna storlek (RW/SW 8) passar. När jag inte fick tag på RW pumpar längre - för ca 3 år sedan - så fick jag byta till SW serien och de har nu gått i 3 år utan problem. Vad jag vill säga är att Jebao är trots allt troligtvis världens största tillverkare av akvariepumpar på OEM basis och att kvaliten numera är bra. MVH Lasse
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.