Gå till innehåll

Varför blir acroporor bruna?


Jocke

Rekommenderade inlägg

Uppfattar verkligen alla människor färger och ljus på samma sätt? Bortsett ifrån färgblinda d v s.

@Klas,

tyvärr kan jag säga att från säker källa i Söderhavet att antalet riktigt färgglada Acropora kolonier sjunker stadigt från år till år över en 30 års period.

Glädjande är att det i försäljningssyfte odlas mycket få bruna acropora....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den vanligaste anledningen till att koraller blir bruna är fosfat i vattnet.

Har du testat fosfathalten?

Jag skulle vilja uttryck de så här: Zoozanthellerna ger korallers dess bruna färg. Zozantheller är alger o dessa gillar fosfat, så visst finns de en logisk tanke att zozanthellerna skulle trivas av en öking av fosfaten o därmed göra korallen lite brunare./Jonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt resonemang stämmer ganska bra när det gäller näringämnen, men generaliseringen om vilket ljus som ger (inte framhäver) mest färger kan jag inte hålla med om.

Jag instämmer också i näringsresonemanget: mer näring=tillväxt av zozantheller=mer brunt pigment i korallerna. Men ljuset tror jag påverkar också. Blått ljus har ju en topp runt 420 nm o precis där har klorofyll a sitt absorptionsmaximum. klorofyll a är den dominerande formen av pigment i zozanthellerna, så kanske är de så att blått ljus skulle kunna få korallerna att mörkna något, o motverka bleaching...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pwin & Svärd>> Jag vet att det är ganska tuffa generaliseringar, men jag hävdar ändå att så är fallet om man just generaliserar.

Vad gäller hur man framhäver korallernas färger (om vi skall ta den något mer ickegeneraliserande formen), så beror det på följande två faktorer:

1. Flourescerande färger har tror man i alla fall delvis (det finns fler teorier, och forskarna är inte som jag skrev tidigare helt överens) funktionen att "skräddarsy" ljus i rätt våglängd för korallens zooxantheller. Säg att zooxanthellerna i en korall endast använder vissa våglängder. Ljuset i andra våglängder kan då genom korallens försorg "göras om" via flourescens till just de våglängderna, så att zooxanthellerna får ytterligare ljus i rätt våglängd. Detta innebär att för en optimal flourescens skall ljuset vara sammansatta av våglängder som dels zooxanthellerna kan använda rakt av plus väglängder som korallen kan flourescera om till rätt våglängd för zooxanthellerna.

2. Att korallen flourescerar optimalt är en sak, att människan ser det så tydligt som möjligt är en annan sak. Om korallen flourescerar maximalt i en våglängd, så gäller det att den inte reflekterar massa andra våglängder som "lyser starkare" än flouresceringen.

Olika koraller flourescerar alltså vid olika våglängder.

Olika koraller flourescerar alltså ut olika våglängder.

Olika zooxantheller nyttjar olika väglängder.

Olika koraller reflekterar ut olika våglängder (som ofta stör synintrycket av flourescensen).

Summa summarum kan man säga att ovanstående kombinationer gör det i princip omöjligt att prediktera vad som är en "optimal belysning" för flourescens, då det beror på så många olika saker. MEN, den "optimala flouresceringsbelysningen" (om det nu finns en sådan) verkar erfarenhetsmässigt bestå av en kombination av olika våglängder som ofta återfinns i det vi lite slarvigt kallar "blåljus" (höga färgtemperaturer, UV, actinic m.m.).

Åsså... Att hänvisa till ett visst Kelvintal säger ju inget om enskilda våglängders förekomst, och det är just enskilda våglängdernas fördelning som påverkar flourescensen. En 14000K-lampa kan ha helt andra flourescerande egenskaper än en annan 14000K-lampa.

Stig>> Alla zooxantheller uppfattas antingen bruna eller brungröna (även om vissa anses vara "gyllengula"). Att skilja dem från bruna kräver samma färgseende som en sann Tropheus-fantast, som utan att tveka beskriver den ena varianten efter den andra som "knallgul, knallröd etc.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pwin & Svärd>> Jag vet att det är ganska tuffa generaliseringar, men jag hävdar ändå att så är fallet om man just generaliserar.

Vad gäller hur man framhäver korallernas färger (om vi skall ta den något mer ickegeneraliserande formen), så beror det på följande två faktorer:

1. Flourescerande färger har tror man i alla fall delvis (det finns fler teorier, och forskarna är inte som jag skrev tidigare helt överens) funktionen att "skräddarsy" ljus i rätt våglängd för korallens zooxantheller. Säg att zooxanthellerna i en korall endast använder vissa våglängder. Ljuset i andra våglängder kan då genom korallens försorg "göras om" via flourescens till just de våglängderna, så att zooxanthellerna får ytterligare ljus i rätt våglängd. Detta innebär att för en optimal flourescens skall ljuset vara sammansatta av våglängder som dels zooxanthellerna kan använda rakt av plus väglängder som korallen kan flourescera om till rätt våglängd för zooxanthellerna.

2. Att korallen flourescerar optimalt är en sak, att människan ser det så tydligt som möjligt är en annan sak. Om korallen flourescerar maximalt i en våglängd, så gäller det att den inte reflekterar massa andra våglängder som "lyser starkare" än flouresceringen.

Olika koraller flourescerar alltså vid olika våglängder.

Olika koraller flourescerar alltså ut olika våglängder.

Olika zooxantheller nyttjar olika väglängder.

Olika koraller reflekterar ut olika våglängder (som ofta stör synintrycket av flourescensen).

Summa summarum kan man säga att ovanstående kombinationer gör det i princip omöjligt att prediktera vad som är en "optimal belysning" för flourescens, då det beror på så många olika saker. MEN, den "optimala flouresceringsbelysningen" (om det nu finns en sådan) verkar erfarenhetsmässigt bestå av en kombination av olika våglängder som ofta återfinns i det vi lite slarvigt kallar "blåljus" (höga färgtemperaturer, UV, actinic m.m.).

Åsså... Att hänvisa till ett visst Kelvintal säger ju inget om enskilda våglängders förekomst, och det är just enskilda våglängdernas fördelning som påverkar flourescensen. En 14000K-lampa kan ha helt andra flourescerande egenskaper än en annan 14000K-lampa.

Stig>> Alla zooxantheller uppfattas antingen bruna eller brungröna (även om vissa anses vara "gyllengula"). Att skilja dem från bruna kräver samma färgseende som en sann Tropheus-fantast, som utan att tveka beskriver den ena varianten efter den andra som "knallgul, knallröd etc.

/Klas

Om jag förstått rätt så delar tyskarna upp färgerna på SPS i "plakativa"(klara färger exempelvis blå, grön, röd, gul) och "flourescerande" färger. Fluoreserande färger bildas ofta under blå/lila (arctinic) ljus så på det viset har du rätt. Plakativa färger bildas dock vid andra våglängder (se min länk!).

Min erfarenhet är att exempelvis många av mina blå Acroporor blir superblåa under ett ljus med mycket grönt, mina Pocciloporor superröda under ett ljus med stor andel rött och lila toppar på Acroporerna blidas med blått/lila ljus. Fluorescerande koraller som exempelvis Seratopora Callendrium blir fina under mycket blått/lila. Då använder jag endast T5!

Sedan måste man hålla i sär vilket ljus som får korallen att bilda/skapa färger och vilket ljus som framhäver dem bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus>> Så sant, jag snöade in lite på flourescensen i inlägget ovan...

Korallens grundfärg (eller plakativa färg som du skriver), är ju den färg som korallen reflekterar ut. I mitt senaste inlägg ovan skrev jag att den ofta stör synintrycket av flourescensen, men självklart kan just denna grundfärg vara väl så vacker (t.ex. i fallet knallblå acroporor).

I detta fall skall man ju finna våglängder som är just de som korallen reflekterar som mest, och det varierar väldeliga mellan olika koraller.

Eftersom det är så svårt att prediktera olika ljuskällors påverkan, så är metoden att testa sig fram inte så dum. Att använda sig av T5-rör ger här överlägsna möjligheter att skapa "sitt optimala spektrum".

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klas vad jag vände mig emot är att du skrev att blått ljus ger fina färger, det hade varit mer korrekt att skriva att blått ljus framhäver korallernas floureserande färger.

Ett exempel, många av mina SPS koraller har jättefina floureserande färger med bara ett 30W Osram 67 tänt, detta lysrör ger inte korallerna färg utan framhäver det som redan finns, självklart dör korallerna efter en tid med bara denna belysning. Det som däremot verkligen ger korallerna färg är en kombination av kraftiga ljuskällor med olika kelvintal, i mitt fall olika MH med varierande kelvintal och styrka.

Mycket blått ljus kan man sedan ha som tittbelysning för att framhäva färgerna som det andra ljuset givit. /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klas vad jag vände mig emot är att du skrev att blått ljus ger fina färger, det hade varit mer korrekt att skriva att blått ljus framhäver korallernas floureserande färger.

Ja det hade varit mer korrekt. "Ger fina färger" är inte någon bra beskrivning på vad som egentligen händer.

Problemet som jag ser det med många inlägg är att hitta rätt nivå på svaren. På en fråga om varför korallerna blir bruna, så bör det till en del generaliseringar för att frågeställaren skall få ett användbart svar. Att vi sedan är ett gäng nördar :o) som i timmar kan hålla på och vältra oss i teorier och erfarenheter i frågan tenderar att röra till bilden fullständigt.

Det finns ju inte så stor anledning för mig att skriva ett svar i en tråd på SG som försöker lära de värsta nördarna speciellt mycket (genom att hävda att jag själv tillhör den gruppen så hoppas jag ingen tar illa upp över ordvalet). Till detta finns massor av bättre information både i vetenskaplig litteratur och på internet. Däremot kan jag tillföra generaliseringar av hyfsat komplicerade samband för att fler på ett mer lättfattlig sätt skall få ett "hum" om hur det funkar.

Så om ni ursäktar... "blått ljus ger faktiskt fina färger"... ;o)

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...