Gå till innehåll

UV som moonlight?


ramq

Rekommenderade inlägg

Fick just en helgalen idé häromdan när jag bläddrade igenom Teknikmagasinets lilla blaska.

129 spänn för ett 30cm långt kall-katod rör som går på 12V!

Det gick hemskt fort att slinka förbi butiken och införskaffa ett, men nu kommer den stora frågan;

Kommer jag att eventuellt skada några organismer med detta lilla rör?

Jag vill nämligen vara säker på att jag inte ställer till med något (förutom eventuell korall-porr?) och då vill jag låta bli att klippa/göra om eventuella kablar ifall jag ska lämna igen den...

För övrigt ger den ett otroligt diffust sken i vattnet måste jag säga. Fick vänta tills det blev mörkt innan man över huvud taget kunde se någon effekt, men vackert blev det. Jag tror faktiskt att man inte gärna vill ha speciellt mycket mer ljusintensitet heller, eftersom det är just månljus vi pratar om...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir ju ett onatirligt ljus, men det är ofarligt.

Bra. (att det är ofarligt)

Det släpper ur sig precis så lagomt dunkelt ljus som jag hade tänkt mig som typisk "moonlight", så detta blir perfekt.

Var inne ett tag på att leta reda på ett liknande fast med lysdioder, men lysdioder kan faktiskt vara rätt starka, så pass starka att det i mitt lilla kar kanske blir lite för mycket ljus på natten.

Jag tror ljuset är så pass dovt att jag inte ens kan fota det, men jag ska göra ett tappert försök i helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...