Gå till innehåll

Clowner som har ticks!


Speedster

Rekommenderade inlägg

Mina clowner har sen flera veckor tillbaka haft kraftiga ryckningar. De brukar simma runt sin euphyllia o ibland så rycker de kraftigt i flera sekunder (5-10 sek). Det ser precis ut som om de har ticks, skakar ordentligt, precis nu var de uppe vid ytan då den ena simmade upp och ner o ryckte som aldrig förr. Sen när de slutar så fort ner till korallen igen.

Nån som vet varför, har jag fått ett taskigt exemplar som har damp?

Tyvärr så skakar de aldrig när jag kommer fram o ska börja filma :( har försökt nån vecka o varje gång kameran kommer fram slutar de).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nybörjare och vet inte riktigt, men det ända jag tycker det låter som är att dom håller med ett "förspel" innan parning. Jag hade ciklider innan och precis innan dom parar sig så skakar och rycke hanen framför hona för att visa sig. Jag kan ha fel, men jag tycker det låter som något sånt :) Någon av exparterna får säga vad dom tror :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur vet jag att jag har fått en hona och en hane ? Bestäms det när dom är små eller ändras det när dom får ny partner ? Jag kanske har fått två hanar eller två honor, för en av mina som är lite större än den andra hackar på den mindre och jagar iväg den när det är dags för mat. Och även när det inte är mat så jagar den större iväg den mindre så fort den mindre närmar sig. :-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte mina väldigt små (ca 2-3cm) o nu är väl den ena 3-4 cm och den andra är lite större 5-6 cm. Trodde inte de kunde bli hona/hane så snabbt. Hur som helst det ser riktigt konstigt ut. De börjar rycka/ha ticks när mh:n släcks vid 19 tiden. Tror ni de vet om förspel etc redan nu? Trodde de behövde vara lite större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Stigielma sa så är honan större än hanen, och är det den lilla som rycker så tycker jag det låter som ett "förspel" före parning. Tror inte du behöver oroa dig för att du kanske fått en fisk med "damp" eller som där är något fel på, låter helt klart som en vanlig parning (förspel) mellan ett par, lycka till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...