Gå till innehåll

Vatten Kvalité för mjuk koraller osv.?


Ricke

Rekommenderade inlägg

kan man se på invånarna i akvariet om det ska bytas vatten? tex om alla koraller inte är utslagna? Har kört mitt kar en vecka nu och har bytt 10% vatten nu hur ofta ska jag byta i början?

har några mjuk korallfraggar och kolionanemoner som ser bra ut. men ibland är det bara någon fragg som är utslagen och osv. Hur känsliga är fraggarna för dåligt vatten?

Salthalten ligger på 1024 nu.

Har än så länge 10kg sten i 180 liters ska lägga i lika mycket till senare när jag får råd.

Har hört att stenen inte börjar jobba förren det kommer i fisk eller andra djur som skitar ner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom transporten var kort och snabb, stenen fraktades under vatten och stenen var i bra kondition innan du köpte den så klarade den förhoppningsvis transporten utan det dött något nämnvärt. Omställningen till det nya akvariet och nya vattnet återstår att se resultatet av, men vi får hoppas på att även det går bra. Om du hämtar fraggar från Sig, skaffa en fisk som äter plattmaskar, eller kör kraftig överdosering av FlatwormExit på fraggarna i en separat behållare innan du har i dem i akvariet för att undvika risken för plattmaskinvasion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag har en hexataenia som har ätit rent i fraggkaret. Jag tror plattmaskarna släpper om man doppar fraggarna i vattenledningsvatten.

Jag tänkte i och för sig på fraggar från mitt fyrahundra liters där jag har litet mjukkoraller och skivanemoner jag tänkte dela med mig av. Där går det tre hexataenia så där har jag aldrig sett en plattmask.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har mitt 180 Liters kar gått i snart en månad med 7kg levande sten + 4 kg faxekalk. Fragg Korallerna är utslagna o verkar trivas, Mina små anemoner delar sig hela tiden så de verkar trivas?

Har inte märkt något dåligt bara lite bruna alger men annars är allt bra.

när man har Koraller är inte så LS lika viktigt?

Om man skummaren har dubbelt så stor effekt som karet är på, är det bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...