Gå till innehåll

Hjälp med en kylar modell AquaMedic Titan 150 och Titan 250


wrang

Rekommenderade inlägg

Hejsan undrar lite om man kan få hjälp med en kylare modell AquaMedic Titan serien

skall gämföra modell Titan 150 och Titan 250

Aqua Medic Kühlaggregat Titan 150:

  • Kompressor: 1/8 PS
  • Strömförbrukning: 100 Watt
  • Kyleffekt: 160 Watt
  • Vattenflöde: 200-600l/h
  • DeltaT = 10°C 100 l
  • DeltaT = 5°C 200 l
  • Vikt: 10Kg
  • Kylmedia: R 134 A
  • Storlek: 380x340x320mm (LxBxH)
  • Kylelement: Titan
  • Temperatur reglerering: Digital
  • Ljud: <20db

Aqua Medic Kühlaggregat Titan 250:

  • Kompressor: 1/8 PS
  • Strömförbrukning: 100 Watt
  • Kyleffekt: 190 Watt
  • Vattenflöde: 200-800l/h
  • DeltaT = 10°C 150 l
  • DeltaT = 5°C 300 l
  • Vikt: 12Kg
  • Kylmedia: R 134 A
  • Storlek: 380x340x320mm (LxBxH)
  • Kylelement: Titan
  • Temperatur reglerering: Digital
  • Ljud: <20db

Är inte ute efter en mastodont kylare eller på så kort tid hålla tempen kallare utan mer att hålla en komfort kylare i karet

Båda är ju samma kompressor lika mycket strömförbrukning

30watts kyleffekt skillnad men vad gör detta i längden!?

Antar att ingen av de båda är speciell utsatt för just max 200 eller 300 liter utan mer en gardering från tillverkarens säkerhet

Så är det någon motivering att lägga nästan 1500-2000:- för 30watts extra kyleffekt

Tror att de ej får gå i snitt speciellt mycket mer olika. (kör kyl tid) eller!??

Titan 150 medelpris på olika affärer och webbshoppar 3500:-

Titan 250 medelpris på olika affärer och webbshoppar 5500:-

Storleken har för mig ingen betydelse nu större kar kommer det bli så räcker inte nån utav dessa till ändå ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kollar: 4190x300/160 det tar 2h och 11 minuter att sänka temperaturen en grad med den lilla kylaren.

4190x300/190 det blir 1h 50 min med den stora. Den stora ger ju 19% mer kyla och klarar ju en nivå till. Samt att den drar lika mycket ström som den lilla. men det tar väl en 10 år innan den effectiviteten är innarbetad.

Jag skulle nog ha köpt den lilla, och köpt en till ifall den inte skulle räcka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska jag göra det lite svårare för dig att besluta vad du ska köpa...... eller kanske lite lättare ;-)

Verkningsgraden på Titan 250 är 20 % högre än Titan 150.

På båda matar du in 100 Watt, men får ut 160 W resp 190 W kyleffekt.

Om du behöver kyla 1 kWh per dag (påslagen ca 10 h per dag) i medeltal,

så med förlorar du 0,2 kWh per dag med Titan 150, jämfört med Titan 250.

Med Titan150 så kostar detta dig: 365 dagar * 0,2 kWh = 73 KWh extra per år.

Sedan tycker jag fortfarande att det är vilseledande att mäta i hur många grader på en viss vattenvolym man kyler i timmen,

utan det är mer intressant att diskutera i effekt än i energi, dvs tillförd och kyld effekt.

För en vanlig lekman, så kan det vara mer intressant att titta på "DeltaT"

På ex Titan 150

DeltaT = 10°C 100 l

DeltaT = 5°C 200 l

eller om du har ett kar på 400 l, så kyler du det 2,5 grader.

Med ett kar på 1000 l så kyler du vattnet 1 grad osv.

Formeln blir:

Titan150: temperatursäkningen = 1000/volym

Titan250: temperatursäkningen = 1500/volym

Specifikationerna ifrån leverantörern är motsägelsefulla.

Enligt effektuppgifterna, så kyler Titan 250 18% mer än Titan150 ( 190W/160W),

men enligt DeltaT, så kyler Titan250 50% mer än Titan 150.

Jag tror mer på uppgifterna i Watt, än dom i antal kylda per liter.

För att ha någon större nytta av dessa beräkningar,

måste man ju köra akvariet utan kylning, så man vet hur varmt karet blir,

så att man vet hur stora temperatur toppar man kan skydda sig emot.

Hejsan undrar lite om man kan få hjälp med en kylare modell AquaMedic Titan serien

skall gämföra modell Titan 150 och Titan 250

Aqua Medic Kühlaggregat Titan 150:

  • Kompressor: 1/8 PS
  • Strömförbrukning: 100 Watt
  • Kyleffekt: 160 Watt
  • Vattenflöde: 200-600l/h
  • DeltaT = 10°C 100 l
  • DeltaT = 5°C 200 l
  • Vikt: 10Kg
  • Kylmedia: R 134 A
  • Storlek: 380x340x320mm (LxBxH)
  • Kylelement: Titan
  • Temperatur reglerering: Digital
  • Ljud: <20db

Aqua Medic Kühlaggregat Titan 250:

  • Kompressor: 1/8 PS
  • Strömförbrukning: 100 Watt
  • Kyleffekt: 190 Watt
  • Vattenflöde: 200-800l/h
  • DeltaT = 10°C 150 l
  • DeltaT = 5°C 300 l
  • Vikt: 12Kg
  • Kylmedia: R 134 A
  • Storlek: 380x340x320mm (LxBxH)
  • Kylelement: Titan
  • Temperatur reglerering: Digital
  • Ljud: <20db

Är inte ute efter en mastodont kylare eller på så kort tid hålla tempen kallare utan mer att hålla en komfort kylare i karet

Båda är ju samma kompressor lika mycket strömförbrukning

30watts kyleffekt skillnad men vad gör detta i längden!?

Antar att ingen av de båda är speciell utsatt för just max 200 eller 300 liter utan mer en gardering från tillverkarens säkerhet

Så är det någon motivering att lägga nästan 1500-2000:- för 30watts extra kyleffekt

Tror att de ej får gå i snitt speciellt mycket mer olika. (kör kyl tid) eller!??

Titan 150 medelpris på olika affärer och webbshoppar 3500:-

Titan 250 medelpris på olika affärer och webbshoppar 5500:-

Storleken har för mig ingen betydelse nu större kar kommer det bli så räcker inte nån utav dessa till ändå ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stefan, kommat sitter där det ska. Man kan även härleda enerigmängden 4,19kJ till 1 Kilocalori (kcal) som beskriver eneriinnehållet i matvaror.

Multipelenheter:

1

10 da deka

100 h hekto

1000 k Kilo

1000000 M mega

1000000000 G giga

Energi W mäts i enheten Jole och beteknas J 1J=1Nm

Effekt P Mäts i enheten W 1W=1J/s

1Nm = motsvarar en lägesenergin hos en kropp på 100g som ligger på en meters höjd.

Jag valde medvetet att ta bort fakton tid för att förenkla på christians kylare.

Jag ska gå ned till bibloteket en dag så jag kan låna en formelsamling, min har gömtsig så man kan skriva ett litet faktablad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så fungerar det inte riktigt med olika volymer. Om man dubblar alla sidlängder på ett kar blir ytan 4 gånger större men det får 8 gånger större volym. Jag har en tabell i en artikel på guiden om hur mycket olika akvarier värms upp av elektrisk effekt, men riktigt så enkelt är det inte heller för rummet blir varmare också. 250 kylaren kan kyla ett kar med 190w men den värmer rummet med 190 + 100w och hur mycket varmare blir det då i rummet?

Nu krånglar vi bara till det va?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig, när du höjer temperaturen runt karet så blir luften torrare och därmed kommer avdunstningen att öka:)

Vi ska även komma ihåg att efekten på kylaren varierar beroende på karets temperatur och dencitet samt att luftens tryck, temperatur och luftens relativa fuktighet har har en avgörande betydelse.

Nu borde valet av kylare vara solklart!:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite offtopic :) men är det inte energin som frigörs i navet på en 1m hävarm, när den släpps från toppen? Kanske är same same..

Du tänker på vridmoment, som för enkelheten beteknas likadant.... . Fast det är en kraft och inte ett mått på en energimängd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du pratar om är storleken på den kylande ytan som ett akvarium har,

men sedan tillkommer även ex. kyleffekten på sumpen och det avdunstande vattnet.

Normalt sett, så är det avdunstande vattnet som står för huvuddelen av kylningen.

Men dessa beräkningar är inga exakta sanningar eller matematisk vetenskap,

utan mera av typen "tumregler" som fungerar "tillräckligt" bra på vanliga akvarium med vanliga former och

är placerad i ett normalstort rum.

Minst kylyta får du på ett kar som är som ett klot och störst får du på ett kar som är helt platt.

Även verkningsgraden på kylaggregatet är beroende på omgivningstemperaturen.

Så om man vill så kan göra det hur svårt som helst,

men tar man dom parameterana som tillverkaren och jag gav,

så fungerar det i 95% för alla med vanliga kar, normaltstort rum, omgivningstemperatur är vanlig rumstemperatur m.m.

För dom som har speciella krav, så får man göra specialberäkningar för dessa......

Så fungerar det inte riktigt med olika volymer. Om man dubblar alla sidlängder på ett kar blir ytan 4 gånger större men det får 8 gånger större volym. Jag har en tabell i en artikel på guiden om hur mycket olika akvarier värms upp av elektrisk effekt, men riktigt så enkelt är det inte heller för rummet blir varmare också. 250 kylaren kan kyla ett kar med 190w men den värmer rummet med 190 + 100w och hur mycket varmare blir det då i rummet?

Nu krånglar vi bara till det va?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja lite klokare blev jag inte men kul att läsa eran kunskap!!

Är som sagt mer ute att hålla tempen på en okey nivå i karet som max 27grader

men som ni skrev så blir det svårt att veta vilken man kan tänkas behöva för ändamålet.

Allt beror ju lite på? omgivande temperatur och tempen i karet och kylningen som blir naturlig med ytan och sumpen

Nått jag kan tillföra för att lättare få bukt på detta

Uffe2. Har ett elpris på 0,92kr/kwH så blir det 67kr mer om året att betala om man väljer en Titan 150 och skulle tjäna in detta på 30år om man tog titan 150 mot titan 250

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En pay-off på 30 år !! Det är lite väl långsiktiga placeringar ;-)

Ville bara visa att även en bättre verkningsgrad, inte alltid lönar sig.

För att hjälpa dig, så kom med lite mer data:

ex

- Hur stor temperaturhöjning har du på akvariet idag ? (jämfört med rumstemperaturen)

- Vilken temperatur har du i akvariet idag ?

- Vilken rumstemperatur har du idag och vad brukar du ha hemma ?

- Hur stort akvarium har du ?

Nja lite klokare blev jag inte men kul att läsa eran kunskap!!

Är som sagt mer ute att hålla tempen på en okey nivå i karet som max 27grader

men som ni skrev så blir det svårt att veta vilken man kan tänkas behöva för ändamålet.

Allt beror ju lite på? omgivande temperatur och tempen i karet och kylningen som blir naturlig med ytan och sumpen

Nått jag kan tillföra för att lättare få bukt på detta

Uffe2. Har ett elpris på 0,92kr/kwH så blir det 67kr mer om året att betala om man väljer en Titan 150 och skulle tjäna in detta på 30år om man tog titan 150 mot titan 250

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att hjälpa dig, så kom med lite mer data:

ex

- Hur stor temperaturhöjning har du på akvariet idag ? (jämfört med rumstemperaturen)

- Vilken temperatur har du i akvariet idag ?

- Vilken rumstemperatur har du idag och vad brukar du ha hemma ?

- Hur stort akvarium har du ?

Här kommer lite med fakta

2006-06-30 Klockan 18:15

Inne temp 23,8 Akvarie temp 25,9 Luftfuktighet 57%

Ute temp 26,1 Luftfuktighet 37% 1015mb

2006-06-30 Klockan 19:15

Inne temp 24,6 Akvarie temp 26,4 Luftfuktighet 57%

Ute temp 29,1 Luftfuktighet 33% 1015mb

2006-06-30 Klockan 20:36

Inne temp 24,6 Akvarie temp 26,8 Luftfuktighet 47%

Ute temp 25,9 Luftfuktighet 37% 1015mb

I snitt ligger jag på inne temp 22-23 Akvarietemp 24,5-26 men högre nu då värmen är ute och i rummet ökar

Akvariet är ett AquaMedic percula 90 så totala volymen är 300 liter men har en sump på 60liter vatten

I systemet kör jag med 2st AquaBee 2000/1, 1st Eheim 1250, 2st MaxiJet 1000, 1st Tunze Stream 6000, 1st Marea stream 2500

Belysningen:

150watt mellan 1400-2200

150watt mellan 1500-2145

250watt mellan 1800-2120

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du säger att du vill hålla en konstant temperatur (dock max 27 grader),

men vilken temperatur vill du hålla ? typ "ideal-temperaturen"

Här kommer lite med fakta

2006-06-30 Klockan 18:15

Inne temp 23,8 Akvarie temp 25,9 Luftfuktighet 57%

Ute temp 26,1 Luftfuktighet 37% 1015mb

2006-06-30 Klockan 19:15

Inne temp 24,6 Akvarie temp 26,4 Luftfuktighet 57%

Ute temp 29,1 Luftfuktighet 33% 1015mb

2006-06-30 Klockan 20:36

Inne temp 24,6 Akvarie temp 26,8 Luftfuktighet 47%

Ute temp 25,9 Luftfuktighet 37% 1015mb

I snitt ligger jag på inne temp 22-23 Akvarietemp 24,5-26 men högre nu då värmen är ute och i rummet ökar

Akvariet är ett AquaMedic percula 90 så totala volymen är 300 liter men har en sump på 60liter vatten

I systemet kör jag med 2st AquaBee 2000/1, 1st Eheim 1250, 2st MaxiJet 1000, 1st Tunze Stream 6000, 1st Marea stream 2500

Belysningen:

150watt mellan 1400-2200

150watt mellan 1500-2145

250watt mellan 1800-2120

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Uffe nu är ju både jag och Wrangen inne på att köpa kylare antingen Aqua Medic 150 eller 250. Jag har också har ett Percula 90, fast utan sump ca 290l. Vi har ju båda överdimensionerade belysningar jag, 150w*3+24w t5 + övrig utrustning eller som i wrangens fall 150w*2+250w, vi är nog båda ute efter att bara kyla på sommaren så vi inte får bekymmer med med temperaturen under sommarens hetaste dagar (Wrang rätta mig om jag har fel!). Om tempen i karet sedermera varierar under resten av årets dagar 24-29 grader bekommer inte mig särskilt. Bara nåt som gör "jobbet så att säga, så det inte överstiger 30 grader c" Jag hade ex. 28 grader inne i lgh idag. Tror du A.M 150 gör jobbet så att säga?

Mvh Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det finns väll inget direkt ideal temp men skulle vilja ligga mellan 25-26

2006-06-30 Klockan 21:35

Inne temp 24,2 Akvarie temp 26,3 Luftfuktighet 50%

Ute temp 22,2 Luftfuktighet 40% 1015mb

2006-07-01 Klockan 11:00

Inne temp 22,6 Akvarie temp 26,8 Luftfuktighet 50%

Ute temp 21,9 Luftfuktighet 44% 1017mb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest slaktavfall

hur skulle resultatet bli om man stängde av belysningen under dagtid och bara körde belysning nattetid med öppna fönster och dörrar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att en Titan 150 skulle räcka för Wrang, men jag är lite mer osäker på ditt kar.

Först verkar du ha väldigt varmt inneomhus på sommaren.

Sedan vet jag inte hur stor temperaturhöjning (relativt inneomhustemperaturen) som du har i karet. dvs den total ineffekten.

Det som påverkar detta kraftigt är om man har en täckt eller öppen huv för ljuset.

Kan du inte mäta temperaturen i och utanför karet, så att jag får mera information.

/Uffe

Hej, Uffe nu är ju både jag och Wrangen inne på att köpa kylare antingen Aqua Medic 150 eller 250. Jag har också har ett Percula 90, fast utan sump ca 290l. Vi har ju båda överdimensionerade belysningar jag, 150w*3+24w t5 + övrig utrustning eller som i wrangens fall 150w*2+250w, vi är nog båda ute efter att bara kyla på sommaren så vi inte får bekymmer med med temperaturen under sommarens hetaste dagar (Wrang rätta mig om jag har fel!). Om tempen i karet sedermera varierar under resten av årets dagar 24-29 grader bekommer inte mig särskilt. Bara nåt som gör "jobbet så att säga, så det inte överstiger 30 grader c" Jag hade ex. 28 grader inne i lgh idag. Tror du A.M 150 gör jobbet så att säga?

Mvh Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att en Titan 150 skulle räcka för Wrang, men jag är lite mer osäker på ditt kar.

Först verkar du ha väldigt varmt inneomhus på sommaren.

Sedan vet jag inte hur stor temperaturhöjning (relativt inneomhustemperaturen) som du har i karet. dvs den total ineffekten.

Det som påverkar detta kraftigt är om man har en täckt eller öppen huv för ljuset.

Kan du inte mäta temperaturen i och utanför karet, så att jag får mera information.

/Uffe

Hej, tyvärr har jag inte startat det ännu, inväntar hösten och Tunze Nano Streamers.

Jag kommer köra öppen model. Och ja jag har det väldigt varmt här på sommrarna och kallt på vintrarna. Hela lägenhetens långsidan ligger i söderläge och värms upp under dagen(gammal k-märkt träkåk).

Wrang, du har inte nämnt att du håller din nuvarande Akvarietemp med fläktar, men det kanske inte påverkar bedömningen av AM 150:an?

Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...