Gå till innehåll

Sötvattensbenställning = Dödsfälla?


Xenia83

Rekommenderade inlägg

Hej jag har ett gammalt standard sötvattenskar jag kör salt i, det går ju inte att undgå att de flästa här har en hel skiva under och frigolit och grejer emellan som jämnar ut trycket.

Själv har jag bara stöd för akvariet med en ram i ytterkanterna, En standard sötvattensbenställning helt enkelt.

Än har det funkat men det kanske inte är så bra på lång sikt. vad tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ett vanligt ramakvarie? I så fall ungerar det utmärkt. Då är det ramen som tar trycket.

Mitt ramakvarium på 3 meter ligger (ramen) direkt mot en massiv bänkskiva (luft under hela bottenskivan).

Det är helglasakvarium som man får se upp med. Där får det inte förekomma någon punktbelastning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe.. det var ett nytt uttryck "sötvattensbenställning" Jag visste inte att det var någon skillnad. Om du menar att du har en aluminiumbänk som är vanligt tillsammans med aluminiumramkar så tycker jag inte att denna bänk är bra, varken till söt eller saltvattenskar då den är ostabil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid varit rädd för att lägga i för mycket sten i mitt gamla ramakvarium, det ända som tar trycket från är ju ramen runt kanterna, inget i mitten, allt glas utom det vid kanterna som ligger på ramen är ungefär 0,5-1 cm ovanför bänkskican den står på. I ett helglasakvarium där hela bottenglaset vilar på en yta kan man i princip lägga i så mycket sten som det får plats , men i ett ramakvarium borde ju glaset till slut ge vicka om för mycket vikt koncentreras på en liten yta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så är ramen på min 105l burk, och på en 250l burk jag hade förut. har funkat klockrent för både sött och salt.

Det har ju bevisligen fungerat på de här karet i en 10 år, anledningen till att ja började fundera på om de skulle funka var att ja kastade ned 85 kg sten i mitt, man får ta de lugnt när man bygger revpelare sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade något liknande då jag hade Teleogramma brichardi, strömlevande ciklider. Jag upptäckte snabbt att det var de egentligen inte alls utan de var mästare på att undvika strömningen i vatten. Då minskade jag cirkulationen och stenmängden och fiskarna trivdes mycket bättre. Så de var egentligen anpassade för att klara en kärv miljö men trivdes bättre i lugnare omständigheter men utan den konkurrens som är i naturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde vara någotslags rekord att få in 55 kg på 105L akvarium:skrattar:

Kan inte vara mycket simmyta kvar.

Är så insnöad på saltvatten och porös levande sten att jag inte äns tänkte tanken på "sötvattens" akvarie med gråsten. Det jag tänkte var 55kg porös sten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde vara någotslags rekord att få in 55 kg på 105L akvarium:skrattar:

Kan inte vara mycket simmyta kvar.

Jag kan lova att det var förbannat trångt, var nog inte många liter vatten kvar :skrattar:

Det var bara en tillfällig förvaring då jag huxflux fick (!!!) 55kg LS.

Nu har jag kanske ~35kg i den burken, betydligt luftigare inrett ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm.

Drullputt har ju 40kg sten i sitt 125liters å de håller ihop.

De är ju ett MP (sammamodell som jag har) så är de enbart en ram på typ 2 cm runt kanterna som karet står på.

Och de är inte ramakvarier vi har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...