Gå till innehåll

magnetventil


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Får hem en kalkreaktor i dagarna, men utan magnetventil, för att underlätta driften tänkte jag skaffa en. Magnetventil är väl enklaste/bästa sättet att "stänga av" reaktorn, jag kommer förmodligen inte behöva köra den mer än några timmar per dygn till att börja med.

Är det nått att tänka på? Aqua Medic har t.ex. två, den ena nästan dubbelt så dyr som den andra....

Den billiga, går kontinuerligt på 2,5w

http://www.aquapro2000.de/Wasseraufbereitung_Technik.12/CO2_Technik.296/Aqua_Medic.297/Aqua_Medic_Magnetventil.1572.html?osCsid=95fb2d47878fb92b247178dc108e0075

Den dyra, drar bara ström vid öppning stängning (om jag fattar rätt)

http://www.aquapro2000.de/Wasseraufbereitung_Technik.12/CO2_Technik.296/Aqua_Medic.297/Aqua_Medic_Magnetventil_Pulssteuerung.1573.html?osCsid=95fb2d47878fb92b247178dc108e0075

Eller är det mer eller mindre betydelselöst, så man kan köpa vilken som?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Vad blev det för kalkreaktor?

Den dyrare är gjord utav aluminium och blir ej så varm då den bara drar 1watt

Men fattar ej vad den pulserande gör. Skulle tro att det ej spelar någon roll vilken du beställer

Vet ej vad jag har själv men min blir varm. Ström drar den bara då den går på (öppnar)

Kör bara några timmar själv mellan 14.40-20.00 men det är olika hur mycket och länge man skall köra

Hur har du tänkt att mata kalkreaktorn med vatten?

Glöm ej att skaffa en backventil mellan reaktorn och magnetventilen så du ej får in vatten i magnetventilen om det skulle bli fel

Köp även riktig Co2 slang (CO2 PE tube 4/6)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir en beg Korallin reaktor. Har aldrig haft reaktor, spänd på att prova, verkar vara lite pilligt att ställa in.... Var egentligen inne på att köra balling med doserpump, men provar reaktor istället. Har inte mycket koraller så jag behöver nog inte köra reaktorn så hårt, men vill få lite känsla för inställningarna.

Ska mata med en av aqua medics doserpumpar till början, klyddar det så får jag hitta på någon annan lösning.

Får se vad det blir, men det känns väl inte riktigt motiverat att lägga dubbelt så mycket pengar på den dyrare magnetventilen. Kanske köper från affär hemmavid om det inte skiljer för mycket i pris.

Något annat att tänka på vid reaktor start?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir en beg Korallin reaktor. Har aldrig haft reaktor, spänd på att prova, verkar vara lite pilligt att ställa in.... Var egentligen inne på att köra balling med doserpump, men provar reaktor istället. Har inte mycket koraller så jag behöver nog inte köra reaktorn så hårt, men vill få lite känsla för inställningarna.

Ska mata med en av aqua medics doserpumpar till början, klyddar det så får jag hitta på någon annan lösning.

Får se vad det blir, men det känns väl inte riktigt motiverat att lägga dubbelt så mycket pengar på den dyrare magnetventilen. Kanske köper från affär hemmavid om det inte skiljer för mycket i pris.

Något annat att tänka på vid reaktor start?

Ja det var ett bra köp har läst mycket gott om dessa reaktorer. Konstigt att de ej är så vanliga i sverige men det är som mycket annat att lilla sverige så tas ej allt in eller vågas tas in utav handlare.

Reaktorn som jag kör med har ett utlopp på 490 i Ca och ligger på mellan 400-420 var en himmla trixande innan jag fick det att funka. Mätte 2ggr varje dag så 4tester varje dag blev det å nu funkar det kanon tycker jag.

Svårt att säga exakt hur mycket man skall ha utav de båda men jag kör med 3-5droppar i sekunden utav vatten och 2-3 bubblor med co2 i sekunden. Själva Ph i reaktorn ligger på 5,8

Har inga problem med för mycket co2 och Ph sänks i karet ligger mellan 7,8-8,2

Just nu har jag 8,01 i karet och magnetventilen stängde för 2timmar sedan. På morgonen så brukar Ph i karet ligga ungefär på 8,10 och som max 8,20 för att sedan suksesivt sjunka.

Men trotts att det sjunker så har jag INGA problem med alger etc som för mycket Co2 i karet kan uppkomma.

Glöm ej att tillsätta Magnesium granulat i reaktorn oxså tex Grotech Magnesium Pro

Vill man vara riktigt sniken så kan man ta en magnetventil från en tvätt eller diskmaskin, men då får man räkna med lite pyssel för att anslutningarna ska passa.

Ja så kan man med göra en kompis gjorde detta å resulterade att han tömde hela flaskan på nån dag. Trotts gjängtejp etc så läckte den ändå så bättre att köpa en riktigt gjord för Co2 och hålla trycket på upp till 6bar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...