Gå till innehåll

köpenhamn


MichaelE

Rekommenderade inlägg

blev rejält besviken av dagens resa till akvarieudstyr och klovnfisken.

Klovnfisken ser ut som dom håller på att lägga ner (sant?), mer än 50% av deras saltkar va tömda och i de som fanns kvar var det knappt nån fisk i, korallerna va inget att hurra för heller (nästan alla hade vävnadsförlust och såg döende ut).

akvarieudstyr hade jag höga förväntningar på efter att ha kollat på deras hemsida och stocklista, men inte f*n fanns det några anthias, kirurger eller pistolräkor som det står att dom har inne på hemsidan.

Har hört mycket bra om dom här affärerna så kom jag bara vid en dålig tidpungt eller nåt?

Men fick iaf hem en mycket snygg euphyllia och en caulastrea från planteimporten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har för mig att klovnfisken gjorde likadant förra sommaren, går lite på halvfart under sommaren. Akvarieudstyrs hemsida är inte uppdaterad med vad som finns hemma tyvärr, även om det verkar så på sidan. Jag gjorde samma resa förra sommaren och blev också besviken. Dock var det bättre vid nästa besök!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är precis som Wrang skriver, under sommaren är det ganska tomt i alla burkar oavsett var Du är. Jag var i Berlin för ett par år sedan på sommaren ochj det var likadant där.

Om Du nu åkte speciellt ner till Köpenhamn för att handla så förstår jag att det var en trist upptäckt. Men man ska nog försöka kolla med butikerna som man tänker besöka om de har ngt hemma i förväg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är som Wrang & Niclas säger man drar ner under sommaren, för folk åker på semester å man lägger pengarna där i stället och då är det mindre med folk som handlar.

Angående Klovnfisken så har jag hört rykten om att dom har en ansträngd ekonomi, så risken är kanske att dom håller på att lägga ner, vem vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Desutom så är det lite anorlunda i danmark vad jag har förståt så säljs sakerna ut direkt när dom kommer till butik om fisken kommer på måndag kl 10 så säljs dom från kl 11 vilket gör att fisken hivas i fort för att senare jagas runt i karen för att säljas.

Så dom som inte blir sålda dom första dagarna kommer troligtvis att dö dom närmsta dagarna av stress.

Så ska mna åka till danmark å köpa fisk ska man vara där bland dom första å nästan ta fisken från påsen tyvär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, det finns ju många sätta att köpa fisk - det där låter ju som ett av dom sämsta!

Det är ju döda fiskar som blir dom dyraste fiskarna......finns faktiskt några butiker i sverige, som karantänar fisken noga och ser till att den äter innan försäljning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...