Gå till innehåll

pH-meter


morphriz

Rekommenderade inlägg

Surfade på mätinstrument när jag läste TDS tråden här. Såg att det fanns en pH-penna för 250 pix. Jag har slut på mitt sötvattens test och ska inhandla salttester till månadsskiftet, mao kommer pH kostnaden att bli ~200 bara för testerna. Då tycker jag att det verkar vettigare att köpa en penna. Nogrannhetern lär ju inte bli lägre än färgtester för mig som är färgblind! :) Frugan och ungarna börjar tröttna på att jämföra färgskalor...

Det jag undrar är om de fungerar ok i saltvatten? Sånna billiga alltså?

//Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett många billiga ph-pennor och inga av dem har visat ens i närheten av det rätta värdet efter ett par månader. Dock har jag ingen erfarenhet av SÅ billiga, men jag skulle inte ha några förhoppningar. Tunzes controllers anser jag ha väldigt hög pålitlighet i förhållande till priset, men då får du lägga ca 10 ggr så mycket pengar. Man får vad man betalar för.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Självklart ska du köpa en penna! Min penna är nog snart två år nu och visar max 0,1 fel vid kalibrering. Tror den kostade lite mer 6-700 kanske och det är helt klart en av dom bättre sakerna som inhandlats. Det blir ju så mycket enklare! Tvivlar du på kvaliten i dom billiga lägg lite mer pengar och köp en bättre då det är ju ändå bara småsummor i sammanhanget. Köp en refraktometer oxå när du ändå håller på. Köp en extra uppsättning kalibreringsvätska så kan du hålla koll på att den visar exakt även i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo Morphitz - den kan bli lägre - dessutom kan den ge en falsk säkerhet eftersom det är digitala siffror. Jag vet inte om No Name har haft en väldig tur men jag har hittills dags aldrig hittat en pH-penna som har fungerat mer än en väldig kort tid och knappt då. Det är inte elektroniken som är det svåra utan elektroden. En bra elektrod kostar idag bara den mellan 1000:- och 2000:-. Försökte hitta tillverkaren Transinstrument. Hittade den på en portal men länken därifrån var död. Dupla hade en gång i tiden en pH mätare och elektrod för 1500 spänn som var bra.

NoName - hur kallibrerar du - i en punkt eller två?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Jag kalibrerar med testlösning, Aquamedic 7,00 och 9,22. (specifik temperatur) Kalibrerade den med jämna mellanrum till en början och det har aldrig skillt mer än 0,1 efter brukande. Rengör den med destillerat vatten.

Nu var det ett tag sedan jag kallibrerade den, ja sedan jag använde den faktiskt. Man kan väl säga att den blivit lite misshandlad på slutet så jag kan ta och mäta och sedan kalibrera den så får vi se. Nu har jag ingen oöpnad kalibreringsvätska kvar om det kan påverka mätresultatet. Står inget på flaskorna om hållbarheten. Har även ett salifert PH test som jag kan köra eftersom eran tilltro till färgskalorna tycks vara högre ;D Salifert testet är till halften förbrukat och förmodligen snart 2 år gammalt oxå.

Rättelse:

Salifert PH test inköpt 30/12-04

PH penna inköpt 5/3-05

Kalibreringsvätska 2/4-05

Kalibreringsvätska 24/11-05

Man måste vara sjuk som sparar alla kvitton... hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Resultat:

Salifert test visar PH 8,15

Transinstrument PH 7,9

Här tänkte jag kalibrera instrumentet för att göra en ny mätning. Men med Aquamedic PH 7,00 kalibreringsvätska tvekar inte pennan. Den visar PH 7,0 och jag inser att PHt i burken är lågt. Det var lite svårt även här uppe i norr att hitta naturligt ljus vid denna tidpunkten så jag läste färgskalan på salifert testet efter bästa förmåga. Med handen på hjärtat kan jag säga att jag inte försökt påverka resultatet åt något håll. Testet visade tydligt ett PH över 8,0 ganska precis mitt emellan 8,0 & 8,3 varför jag uppfattar det som 8,15. Pennan visade exakt 7,0 mot kalibrerings vätskan och det övertygar iallfall mig om att pennan fortfarande fungerar. Hittade inget bästföre datum på salifert testet men på locket står det 10-2007.

Vi får hoppas på fint strandväder imorgon, godnatt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har även ett salifert PH test som jag kan köra eftersom eran tilltro till färgskalorna tycks vara högre ;D Salifert testet är till halften förbrukat och förmodligen snart 2 år gammalt oxå.

Jag har definitivt inget större tilltro till färgskalor men inte heller haft någon tilltro till billiga pH-pennor. När det gäller buffertvätskor så är det speciellt de i de höga områdena (alltså ditt pH 9,22) som är känsliga för tidens tand. Du är faktiskt den första som jag hört varit nöjd med en pH penna som är två år gammal. Någon annan som har erfarenhet av detta fabrikat. När det gäller elektroder så brukar det vara lätt att även med gamla sådana hitta 0 punkten, det vill säga pH 7. Däremot brukar det vara sämre med lutningen, det vill säga den andra kallibreringspunkten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I början blev jag irriterad på de dåliga analysmetoder som finns lätttillgängliga. Färgskalor som blir olika i olika ljus droppar som ska räknas. Färgomslag mm. Nu har jag väl accepterat att det är som det är. Om man gör lika varje gång ser man väl i alla fall förändringar.

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla,

den billiga pennan hade bara en kalibreringspunkt så om det är "lutningen" på kurvan som är problemet så lär den inte hålla länge. Om det är som ni säger så är ju inte prisklassen uppåt ~500kr bättre även om de är tvåpunkts. 1500 verkar vara det vettigaste i skrivbordsväg med utbytbar elektrod.

mvh Mattias

edit: Fick svar på garantiförfrågan

"Hej Mattias

Tack för ditt email.

Om en pH-penna slutar att fungera p.g.a. fabrikationsfel så byter vi ut den

mot en ny.

Garantin gäller inte mätvärden."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte man ska fästa för mycket tillit till pennorna, framför allt inte billiga - precis som lasse påpekar så är det avläsningen utanför referenspunkterna som kan diffa mycket.

En Ph mätare bör ha 2 kalibreingspunkter pH4 och 7 (kalibreringsvätskorna 9-10 är oftast väldigt instabila -speciellt dom i flaska med åteförslutning)

Jag har gafflat om detta förut, men många (främst billiga) digitalmätare anges felprocenten för mät instrumentets hela mätområde, inte avläsningsvärdet - på ett mätinstrument med ett brett mätområdet så blir felmarginalen således ganska stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BAminoff. Du har fullständigt rätt. Kemikalierna i pH testet förändras inte med tiden så läser man bara av på samma sätt får man samma felvisning hela tiden. Saliferts indikator är dessutom tvåprotonig = mindre mätområde så man får tillräcklig noggrannhet. Och det är ju om man ser en förändring man får fundera på om något börjar hända.

Jag har själv köpt en andra penna för ett år sedan, Hanna pH checker men elektroden höll inte ett halvt år.

Den började visa pH 7 på allt sötvatten först och även för litet i saltvatten. Referensvätskan har mycket större buffertinnehåll så den gick att kalibrera med men i akvarierna visade mätaren för lågt pH. När jag slutade använda den visade mätaren pH7,7 i saltvattnet när pH var ungefär 8,3. Det var tur att jag hade färgindikator att kolla med.

Jag upptäckte det hela när jag hade bra koralltillväxt. Mg, Ca och kH hade inte ändrat sig så det var bara pH som var fel. Och i pH 7,7 på kvällen skulle korallerna slutat växa helt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Lasse, jag kollade aldrig mot den andra kalibreringsvätskan inatt men jag kan göra det nu.

Aquamedic PH 9,20 visar instrumentet PH 8,8 och jag hade faktiskt en oöppnad flaska kvar så vätskans ålder borde inte påverkat resultatet. Instrumentet visar precis som du säger fel här. Hela 0,4 enheter mellan 7,0 & 9,2 vilket ger en ungefärlig differens på 0,2 per hel enhet. Lägger vi till den differensen på nattens test ser det ut såhär:

Salifert test visar PH 8,15

Transinstrument PH 8,10

Det är väl rimligt att tro att jag nu är så nära sanningen det bara går att komma med den utrustning som en vanlig akvarist använder sig av. Om differensen mot kalibreringsvätskorna förhåller sig konstant är instrumentet säkert att använda. Om mitt instrument kalibrerats korrekt borde det aldrig visa mer än 0,2 enheter fel mellan 7,0 och 9,2 . Jag skriver mitt instrument eftersom pennan är 1,5 år gammalt och lite misskött den sista tiden. Sedan får man ju fråga sig vilken nogrannhet man egentligen behöver. Jag litar fortfarande på pennan men borde kanske kalibrera den lite oftare för att vara på den säkra sidan. Kalibreringen i sig är går snabbare än mätningen med ett test där färgskalor jämförs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...