Gå till innehåll

Snabbstart av karantärskar - vilket medel ska jag köpa?


Dave

Rekommenderade inlägg

Har inte fått ording på mina fiskar sedan de fått uppsvällda bukar, har kört med medel i karet octozin som gör att koraller o annat levande klarar sig. Mina clowner blev friska för att sen återigen insjukna o bli uppsvälda. Så nu ska jag starta ett kar i veckan (då jag får det) o ska inte ha sand eller sten i. eventuellt några keramikkrukor med hål i så fiskarna kan gömma sig o inte bli så stressade. Har läst runt lite om tillsatser för att få igång bakterierna i karet fortare men blir inte direkt klokare, någon som har några tips? det måste gå fort o sen ska fiskarna få bo i det karet i minst 6 veckor medans jag suger ur all sand o låter huvudkaret stå utan fisk. förhoppningsvis ska detta hjälpa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte ska ha nått i karet som bakterierna kan växa på/i, så är det väll lönlöst att tillsätta bakterie kultur?

Vattenbyten och eventuell skummare borde väll räcka.

Kan räcka om man byter ofta och kör en kraftig skummare.

Om jag varit i din situation och beslutat att snabbstarta ett karantänsakvarie hade jag tagit ett kraftigt innerfilter (helst Eheim kraftpaket) och köpt någon typ av startbakterie. Det finns tips i både min och H8RED:s trådar. De flesta fungerar men, och det är viktigt tycker jag, man måste ge varje dag under de första tre veckorna. Mata oerhört försiktigt - är de uppsvällda så äter väl de inte?

Du behandlar med Octozin - det innerbär att du eller någon gjort bedömningen att det är en flagelat (eller anerob bakterie) orsakad sjukdom du har. Jag har inte följt din tråd - äter fiskarna eller är det de klassiska "bukvattenssymptomen"? Octozinen brukar inte påverka de syrekrävande bakterierna så filterkapaciteten blir normalt inte nersatt. Däremot så vet jag att många brukar kombinera Octozin med Nifupirinolbaserade medel. Dessa slår ut nitrifikationsbakterierna så här är det viktigt att se till att medicineringskaret är väl genomluftat (skummat), ingen matning, vattenbyte och behandling av karet som nystartat efter ca 6-7 dagars behandling (dvs start med bakteriekultur).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag behandlade med octozin, ska skaffa något starkare o mer bredspektra nu. Jag kan nämeligen inte vänta så länge, när jag får karet så ska vattnet i o sen i med fiskarna o köra ner salthalten till högst 1.018. Får kolla efter startbakterie o en pump med skumgummi till. tack för svaret

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått fler förundringar efter att ha läst en hel del på internet och sett att artemian som jag matar med är sötvattensodlad o det kan vara problemet, även flakefooden jag har har vete och fibrer i sig och det ska inte heller vara bra. Så förutom att mina clowner varit och är uppsvällda och bajsar vitt så äter de, de äter som det inte finns någon morgondag. Så jag har beställt en 45 literskub och kommer låta de bo där i minst 6 veckor och initialt medicinera. Sen ska jag få ett par nya mjukkoraller i veckan och de ska få bo i huvudkaret med mina sarcophyton dock utan sanden som jag ska ta upp och koka eller nåt. Då får de nämeligen med vara i 6 veckors karantän så risken minskar att de nya korallerna har med sig parasiter som kan gå på mina fiskar. Har även beställt koralljuice o även vitaminberikning till maten till fiskarna. Det verkar som problemet med magen hos dessa fiskar är oftast tvådelat: matens kvalitet och vitaminer och parasiter, bakterier etc. Så om ca 2 månader så borde jag veta hur detta funkar. Dock orolig för att stressa fiskarna vid flytt, men måste göra detta. Efteråt har jag ett nytt 45 literkar o ha i sovrummet, bonus bonus bonus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du misstänker flagellater i tarmen skall du mata extremt litet åt gången. Helst skall du mata många gånger om dagen och ännu mindre. Är fiskarna vid gott hull kan du gott låta bli att mata en vecka. Det sämsta du kan göra är att ge dem mera mat om du inte matat en eller två dagar innan. Det är ganska lika som hos oss människor: Har magen pajat äter vi inte en blodig biff med pommes frites dagen efter utan några vita brödskivor med svart te.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått fler förundringar efter att ha läst en hel del på internet och sett att artemian som jag matar med är sötvattensodlad o det kan vara problemet, även flakefooden jag har har vete och fibrer i sig och det ska inte heller vara bra. Så förutom att mina clowner varit och är uppsvällda och bajsar vitt så äter de, de äter som det inte finns någon morgondag. Så jag har beställt en 45 literskub och kommer låta de bo där i minst 6 veckor och initialt medicinera. Sen ska jag få ett par nya mjukkoraller i veckan och de ska få bo i huvudkaret med mina sarcophyton dock utan sanden som jag ska ta upp och koka eller nåt. Då får de nämeligen med vara i 6 veckors karantän så risken minskar att de nya korallerna har med sig parasiter som kan gå på mina fiskar. Har även beställt koralljuice o även vitaminberikning till maten till fiskarna. Det verkar som problemet med magen hos dessa fiskar är oftast tvådelat: matens kvalitet och vitaminer och parasiter, bakterier etc. Så om ca 2 månader så borde jag veta hur detta funkar. Dock orolig för att stressa fiskarna vid flytt, men måste göra detta. Efteråt har jag ett nytt 45 literkar o ha i sovrummet, bonus bonus bonus.

Fisken äter - då tar jag nästan gift på att du inte har någon sjukdom i magen orsakad av någon mikrorganism, varken flagelat eller bakterie. Nu har jag ju inte sett fisken och kan inte vara hundraprocentig men jag skulle ta det väldigt försiktigt med medicinering i nuläget. Att medicinera startar alltid en process som kan sluta med döden. Hur simmar dom, verkar de ha svårt att hålla sig nere från ytan, dvs simmar de med huvudet neråt? Jag tror inte "sötvattensodlad" artemia är orsaken till näringsbrist eller dina problem. Jag har bara matat med fryst artemia förutom de senaste veckorna då jag även matar med cyclops. Kan du få fram ett foto på dem? Torrfodret kan orsaka den vita avföringen men den typ av vit avföring som är indikation på att sätta in Octozin är sytrådstunn och framförallt, fisken äter inte.

Om jag hade varit i din sitts så hade jag nog efter jag flyttat fiskarna till 45 litern matat med fryst artemia en gång var annan dag (mycket lite), kört bakteriekultur och avvaktat medicinering.

Är det en kub, typ guppihotell med inbyggd "sump/reningsverk" så behöver du ingen ytterligare filtrering om du använder den inbyggda men sätt dit en stark pump istället

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm ja fiskarna e pigga, de har alltid varit det. Ibland då de har haft den vita strängen hängande efter sig simmar de ner mot botten och gnuggar sig. Dock är de uppsvällda rejält då och då så något e fel. Ska föra över dem och se vad som blir av. Om man sätter ett filter i mitt nuvarande kar och låter bakterierna växa i det för att sen sätta det i 45:an, hur lång tid skulle det ta för bakterierna att sätta sig? dagar? veckor? månader? Sen har jag sökt på startbakterie på forumet o hittar nada... får sätta mig o gå igenom ALLA era trådar.. igen! Har bilder på min laptop, återkommer då jag orkar gå ner till första våning. . . hahaha .. : )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm ja fiskarna e pigga, de har alltid varit det. Ibland då de har haft den vita strängen hängande efter sig simmar de ner mot botten och gnuggar sig. Dock är de uppsvällda rejält då och då så något e fel. Ska föra över dem och se vad som blir av. Om man sätter ett filter i mitt nuvarande kar och låter bakterierna växa i det för att sen sätta det i 45:an, hur lång tid skulle det ta för bakterierna att sätta sig? dagar? veckor? månader? Sen har jag sökt på startbakterie på forumet o hittar nada... får sätta mig o gå igenom ALLA era trådar.. igen! Har bilder på min laptop, återkommer då jag orkar gå ner till första våning. . . hahaha .. : )

Sera har en som heter nitriveck tror jag, Aquarium Münster har ett som heter aquavital nitrigon 1.

H8RED rekomenderade en

Ang bakteriekulturer på flaska kan jag starkt rekomendera Reef Evolution BioDegrader Som är lämplig för salt samt att den är otroligt dryg (har för mig att man doserar 2ml per 100 l vatten).

Använde detta under min uppstart och uppmätte aldrig några farliga nivåer av Nitrit tex.

Han doserade en gång, jag skulle nog kanske dosera lite varje dag. Det finns flera fabrikat och de verkar vara likvärdiga. Du kan troligtvis köpa i din lokala affär.

Jag skulle kanske köra in filtret i ditt gamla som du beskrev, det är en bra idé. Avgörandet är dock om du tror att det är någor smittsamt från de karet som orsakar problemen eller inte. Är uppsvällningen bara då och då?

Edit: Svedala - då är det inte så himla långt från Södra Sandby. Lasse i affären där kan hjälpa dig med ett bra startpreparat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppsvällningen är ibland värre o då syns magen puta ut rejält, dock försvann detta efter ett par dagar med oztocinet o sen höll det ca 3 dagar efter. Sen började det igen. ser nu att min firefish med har lite större mage, kan ju vara att den lagt på sig. Matar nu lite lite tre gånger per dag. Här e ett kort på en av clownerna 4 dagar efter kuren var klar o jag bytt 50% vatten. Tack för hjälpen Lasse!_MG_8102.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Den simmar överallt, botten högt o mitt emellan. Kan inte se något fel på deras simning alls. De har även växt sedan jag fick dem o en av dem hade en skadad fena som nu är hel o fin. De är alltid pigga o visar sig. Detta är märkligt. men jag isolerar dem när jag får min nya kub!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok kub införskaffad o aquamedics bakteriestarter! dock undrar jag: jag ska medicinera med kopparbaserad medicin o tar den även dessa bakterier? kan jag starta karet med bakterien o sen efter en vecka medicinera eller hur göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...