Gå till innehåll

Lillan behöver hjälp!


lillan_69

Rekommenderade inlägg

Hej alla måste börja med att säga att detta är en toppensait.

Jag har ett 110 Liters Juwel akvarium med filter och pump och doppvärmare i en låda i akvariet (den är fast å var så när jag köpte den på djuraffären) Sedan så är det inbyggd ljusramp i locket med plats för 2 lysrör.

Jag har ingen doppvärmare i akvariet nu men värmen ligger på ca 27 grader. Vet inte riktigt om det är sommarvärmen eller vad de är som gjör det.

Sen så skulle jag vilja göra om det till ett saltvatten akvarium men jag vet ej vad jag ska köpa för att kunna göra det. Det är så mycket snack om ytavrinning, osmosisar av en massa slag, å lampor osv.

Jag skulle vilja ha det så lättskött och billigt och jag känner inte för att borra sönder mitt akvarium.

Vad ska jag köpa och hur ska jag göra det?

HJÄLP!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vill ha ett "nemo" par (Ampphiprion ocellaris) och nån putsar räka och nån turbo snäcka, sen skulle jag vilja ha nå fina koraller å kanske en annemon till "nemo". Sen är förslag också välkommna.

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt förslag till dig är att du börjar med att läsa. Det är allt för många som vill ha allt "på en gång" utan att veta vad de egentligen vill. Det finns en bok som heter Saltvattensakvariet av Daniel Knop jag brukar rekommendera nybörjare att läsa, däri står det mesta du behöver veta och det är en billig investering mot vad det annars kan kosta dig i både fiskar, koraller och annat. Den finns under Pruduktguide -> Akvarieböcker på SG förstasida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till saltvattensguiden!!

Vad är det för watt tal på dina lysör.

Är det modellen Rekord 110 eller som denna bild?

rekord110a.gif

En anemon är fint men ej lämpad för nybörjare eller med en gång i karet, de är lite svåra att ha i ett akvarium då de har en benägenhet att vandra omkring innan de sätter sig på den plats de vill ofta inte alls där man själv vill ha dom.

Själv har jag ingen anemon men clownfiskar men mina har tagit en korall som heter Sarcofyton som sitt näste.

Det finns olika sorters skummare antingen en man sätter i karet eller hänger på kanten. Ytavrinning tycker jag allt att man skall ordna då det annars bildas ett "fett" lager på ytan som ej ser så trevligt ut och hindrar ljuset. det är just detta som man bla skummar bort med en skummare. (Överflödiga ämnen)

Kanske någon annan från Östersund som du kan komma hem till och prata lite mer med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemonen kan du hoppa över för nu, de är inga bra nybörjardjur.

Det finns ett fåtal koraller som klarar sig under din vanliga akvariebelysning, men de flesta behöver mer. Så här har du ett val mellan ett begränsat urval koraller och befintlig belysning eller ett vidare urval och en starkare belysning.

Om du skall ha koraller så är nog levande sten nödvändigt, ca 1 kilo per 10 liter vatten.

De flesta brukar föredra skummning av vattnet för att det ger större felmarginaler och för att man kan ha större belastning på karet. Så en bra skummare kan vara bra att ha.

Hurvidare du behöver osmosanläggning eller inte, beror på ditt kranvatten. De flesta schansar inte utan köper en sån också.

Biologisk filtrering i den form som sitter i ditt kar finns det många åsikter om, jag har sett massor av snygga biologiskt filtrerade kar, på detta forum är de flesta emot biologisk filtrering. Jag anser nog att det kan vara bra att ha.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Thess!

Du hade ju redan startat en tråd som jag skrev nyss i en annan tråd. Bra början på ditt projekt. Jag tycker bland det bäst vid min start var att träffa någon hemma hos den och se på ett akvarium som var i drift. Det gav så mycket och jag fick något att fästa mina tankar och frågor vid. Sök via medlemslistan efter andra Östersundare. Har för mig att jag har läst att det finns någon mer där.

Läs sen lite i artiklarna https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=section&id=9&Itemid=80 men även några bra trådar under Mitt första akvarium. En bra tråd är den som Dez3d skrivit. Sen är boken som Jymmy rekomenderat mycket bra.

Fråga på och du kommer att finna hobbyn mycket fängslande! Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt akvarium ser ut som de på bliden som "wrang" la in. Jag vet ej vad det är för watt i mina lysrör men tänkte att man kanske skulle byta till några bättre som var mer lämpade för saltvatten.

Jag har varit och tittat på olika akvarium och kommit fram till att jag inte vill ha så mycket fisk mer koraller och sten. kanske pyttelite bottensand med.

Om man har skummare måste/bör man ha ytavrinning då? Hur bygger man det i sådanna fall utan att he hål i akvariet? jag vill ha allt i akvariet inget utanför. Det finns en låda med pump mm i mitt akvarium kan man bygga om den till ytavrinning det är hål i den längst upp och längst ner på sidorna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytavrinning har till uppgift att ta bort den skit som samlas på ytan. Om man inte har det så kommer det se ut som en tunn oljehinna på ytan som dessutom kommer ha lite partiklar. Inte snyggt samt dämpande av ljuset. Om du har skummare behöver du inte ha ytavrinning men för att slippa ovan beskrivet är det att föredra samt att du så får bästa reningen av vattnet.

Du behöver inte ha borrade hål i karet för att ha ytavrinning eller skummare. Det gäller bara att få vattnet över kanten på något sätt vilket går att ordna med exempelvis överrinningsbox eller att skummaren står i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fins en skumare (tror det är tunze) som har en modell gjord för att sätta i facket där du har pumpoch filter nu. Då får du automatiskt en ytavrinning. Det finns även en extra ljusramp man kan köpa till och sätta i matningslckan du har på akvariet nu.Dock kommer jag tyvärr inte ihåg tillverkare av den just nu heller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...