Connaissancen Postat 16 juli 2006 Postat 16 juli 2006 Mitt kalsium har legat på 370 ett tag nu, utan att jag kunnat påverka det. (kalkalgerna växer inte så bra) Efter att jag pytsat i kalsiumklorid (typ 4 cl) så har det gått upp till ca 410 ett tag, men bara några dagar senare är det tillbaka på 370 igen? Kan det förbrukas så fort?? Vågar inte kalka i mer nu, det måste ju ta vägen någonstans (inte sett några fällningar iofs)Jag vet att för lite magnesium kan hindra kalsiumet, men jag har inget magnesiumtest, så jag fyllde på lite magnesium "just in case", men det kanske inte var nog?(vad händer med kalsiumet om magnesiumet är för lågt? Ligger det latent, och visar sig då man höjer Mg?) Citera
stigigemla Postat 16 juli 2006 Postat 16 juli 2006 Det går åt mycket magnsium. Vanlig Magnesiumklorid hexahydrat innehåller ungefär 12% Mg.Men paniken är väl saltisens största fiende så tillsätt inget innan du mätt och sedan inte mer än motsvarande 10mg/L per dygn. Citera
Connaissancen Postat 16 juli 2006 Författare Postat 16 juli 2006 Tack Stig!1. När Mg höjs - höjs även Ca igen då automatiskt, eller har det gått förlorat?2. Kan Ca förbrukas så fort? (från 410 till 370 på några dagar) Citera
wrang Postat 16 juli 2006 Postat 16 juli 2006 Ja det hela är en balansgånghar man för högt utav en så är det svårare att få upp den andra.Själv har jag problem med för högt Kh men Ca och Mg är bra Citera
Connaissancen Postat 17 juli 2006 Författare Postat 17 juli 2006 Kanske ligger Ca latent ändå...Efter att fyllt på 10ml Mg och 10ml Ca, så gick Ca upp från 370 till 410!(Ca borde ju normalt inte ha stigit mer än 10mg/L)kruxet är att hålla balansen, och lära sig hur mycket som ska i varje vecka. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.