Peppz Postat 21 juli 2006 Postat 21 juli 2006 Hur stor behöver en sacrophtyon vara innan man kan fragga av den?Skulle vara kul å få fler.. Citera
stigigemla Postat 21 juli 2006 Postat 21 juli 2006 En centimeter räcker nog men vad skulle det vara för mening med det? Blir det bara några polyper på varje del kan de klara sig. Men du tjänar inget i tillväxt. Citera
Peppz Postat 21 juli 2006 Författare Postat 21 juli 2006 Jag tänkte mest på att få fler koraller utav den. Citera
Dave Postat 21 juli 2006 Postat 21 juli 2006 Hur stor är din nu? min var ca 20 cm i diameter då jag fraggade den. Hade 9 fraggar först, men de minsta har mindre yta o kunna ta upp föda o dog tyvärr. Har idag 6 välmående fraggar, satte fast dem på LS bitar med gummiband. Dave Citera
stigigemla Postat 21 juli 2006 Postat 21 juli 2006 Ja det är ju lätt att förstå men grunden är ju hur mycket den växer.Det finns egentligen bara två anledningar att fragga koraller.1. Du vill ha en likadan i ett annat kar - hos en kompis som säkerhet ifall något olyckligt händer.2. Den har blivit för stor för karet.Dessutom finns det somliga som fraggar koraller för att tjäna en hacka men det brukar inte bära sig och det beror på för att kunna sälja fraggar bör man ju kunna visa upp välmående koraller i litet större format. Citera
Peppz Postat 22 juli 2006 Författare Postat 22 juli 2006 Min är bara 10-15cm i diameter nu så jag väntar nog ett tag..Jag ska starta ett till kar och de vore fint me sacropython där åsså. Citera
Saxmark Postat 22 juli 2006 Postat 22 juli 2006 http://www.garf.org/sarc2000/sarc1.htmlTack jörgen, precis vad jag väntade på.. Efter att ha läst guiden lite snabbt så har jag fått det (med min knappa engelska) till att man skall skära av hatten vid stammen och slicea upp den som en pizza genom att dela den på mitten och sedan skära tårtbitar in mot mitten.. So far så good.. Men jag har en sarcophyton som är ca 25cm i diameter och den har ingen synlig stam.. Lurar på att ta ett snitt på baksidan och dela upp.. Är detta en lika dum ide som det låter ? Citera
christian Postat 24 juli 2006 Postat 24 juli 2006 Jag skulle säga att det räcker med en storlek som en 5:-Den går att dela i 4-8 bitar som sedan växer till samma storlek på ett par månader.Skrev ett inlägg för länge sen om det, men det har hunnit försvinna.Uppföjlningen är dock kvar även om bilderna är borta.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6012 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.