Gå till innehåll

Sniglar (nakensnäckor) inverkan på karet?


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har en tid upptäckt att jag har nåpgot i karet som borde vara sniglar alternativt nakensnäckor. Jag har konstaterat att de har ökat i antal och jag har inte brytt mig då det är en del i mitt kars balans. Att de ökar beror antagligen på att tillgången till alger är lite för bra för dem (för mycket alger för min smak i alla fall). Nu sista dagana när jag läst att det finns varianter av dessa geleklumpar som kan ha starkt nässelgift vilket inte är så bra om de blir hotade eller dör.

Finns det nu någon anledning att jag försöker identifiera de sorter jag har?

Kan jag så vill jag ha alla kvar tills det är rätt antal för mitt kar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Stig!

Jag har inte hittat någon bra information som jag litar på om nackensnäckor/sniglar och hur skadliga de kan vara. Frågan är om de kan vara skadliga så att jag bör lägga ner tid att identifiera dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Fredrik!

Då ska jag lägga ner lite jobb på det. Jag är till att börja med osäker på hur många sorter jag har. Tror det är minst 3. Till min ´glädje så kände jag inte igen Tritoniopsis från mitt kar. När jag sökte på Google så tyckte jag de mer såg ut som växter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...