Gå till innehåll

Flytt med akvarie.


Datate

Rekommenderade inlägg

Nu börjar det dra ihop sig för flytt. Blir sambo med SkogsflickaN här på forumet från 1a september.

Det vi dock funderat över väldans mycket är hur vi skall göra med karet. Kommer säkert bli uppgradering under hösten, men tills vidare får vi köra på med det lilla 240L jag redan har.

Flytten är innom stan, och det tar väl kanske 10-12min med bil. I karet finns ca 45kg LS, några mjukkoraller och skivanemoner samt 11 fiskar å några sniglar.

Om det nu spelar någon roll så kan jag räkna upp vilka fiskar jag har:

1st Naso lituratus (jo, jag vet att karet är för litet, men jag köpte den för att den har rykte om sig att äta bryopsis och dessutom blir det rimligtvis ett kar över 500L innan nyår...)

2st Ocellaris clowner (odlade)

5st Chromis viridis

1st Sixline wrasse

1st phalaema

1st salarias

Det jag i dagsläget har tillgång till (förutom huvudkaret) är 2 mindre kar på 90L och 40L samt min osmosdunk på 25L och min saltblandningsdunk på 25L + en friggokartong (fisktransportlåda).

Tanken var att ha fiskarna i mitt 90L med en pump och skummaren (MCE600) under några dagar tills karet är up and running igen. Stenen skulle läggas i någon behållare med cirkulation i.

Hade tänkt göra ett vattenbyte på ca 40L i samband med flytten och därför behöver jag då få med mig ca 160L vatten från mitt gamla kar.

I samband med flytten tänkte jag även grundligt rengöra all teknik.

Det jag undrar då är om det låter vettigt, eller om jag skall göra på något annat vis?

Hur länge vågar jag låta fiskarna gå i ett pyttekar innan jag skall släppa i dom i karet igen, och hur länge bör man vänta med att stoppa i fiskar å koraller i karet efter en flytt?

Sen undrar jag även hur man på bästa sätt skall rengöra skummare, pumpar, slangar osv.

MVH /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe...nej, vi träffades på jobbet, men hon började hänga här eftersom jag gör det flera timmar om dagen. Det gäller ju att få sin sambo intresserad av samma sak, så är det inte så svårt å uppgradera sen... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vart lite strul ovan, inloggad av misstag som sagt på sambons användare. Försökte faktiskt radera det, men jag kunde inte komma på hur man bär sig åt... Men som sagt så var jag inte intresserad av akvarier förut, varken söt eller salt. Hade visserligen jobbat i en akvarieaffär, men själva hobbyn var inget som fastnade hos mej. (Butiken hade även andra smådjur, det var de jag var intresserad av). Men så träffade jag Erik, och han läste en massa här, och han skaffade ett eget kar och jag tänkte akvarie som akvarie... Men ack så jag bedrog mej... Saltvatten är ju mycket intressantare och vackrare än sötvatten... Så nu mera kan även jag sitta framför akvariet och bara kolla...

/Skogsflickan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på Ikea igår och hittade dessa:

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=16198&catalogId=10103&storeId=2&productId=51459&langId=-11&categoryId=15776&chosenPartNumber=60013472

Plastlådor på ca 130L i propenplast.

Skulle jag kunna köpa 2 sådana och ha fisken i den ena, där jag sätter skummaren och en cirk-pump, och LS i den andra där jag sätter några andra pumpar?

Skulle det kunna vara en bra lösning för under 300kr?

Det jag mest undrar över är hurvida plasten i fråga kan fälla ut något otrevligt i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde fungera, det är ju bara en kortare tid det gäller. IKEA är väldigt noggranna med innehållet i produkterna... jag vet för jag jobbar där med liknande frågor. Jag kan dock ej lova något... vill du vara 100% säker så ska du ta en produkt som är godkänd för matkontakt... men de är ju sällan 130 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du hittar kniv&gaffel-märket ingutet i plasten bör det vara home-safe, om det inte finns ett sådant märke kan plasten utsöndra obra ämnen..

Edit: Vinglas&gaffel ska det vara :)

eftersom jag arbertar inom plastbranchen kan jag lika gärna svara på denna fråga står det pp inom en triangel med siffror "01 - 0 nått" (oftast 05) så är den matvarugodkänd enligt vad jag erfarit så skall all polyproylen vara godkännd för matvaror dock så är inte allt märkt med kniv&gaffel-märket då lagen inte kom föränn nått år tillbaks

värre kan det vara med färgerna då en del färger innehåller tungämnen som man vill undvika, svart färg däremot är oftast gjord av chimmrök och ganska så harmlöst att få i akvariet

hoppas detta var till hjälp för er!

mvh peter

edit: sorry menade vinglas&gaffel märket jag med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...