Gå till innehåll

Tips på lätta fiskar till 600L


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har ni några bra tips på lätta fiskar till ett 600L nybörjarakvarie (nybörjare på salt, men inte på akvariefisk rent generellt) ?

Kommer ha lite mjukkoraller och levande sten. Dock inga stenkoraller.

Jag fastnade lite för:

Forcipiger flavissimus - Gul Pincettfisk

Denna verkar helt klart som en vacker fisk. :D

Ge gärna en liten lista på lätta fiskar som går att ha tillsammans, som är relativt vanliga i handeln så man inte behöver leta i fjorton veckor innan den ens finns inne någonstans.

Och gärna i vilken ordning man i så fall ska introducera fisken i ett nytt akvarie.

Tack på förhand

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pincettfisken tillhör inte de lättaste tyvärr.

Några tips från mig:

- Pseudochromis. Här finns ett par arter som otroligt färgstarka, lätta och billiga. De kan vara lite aggresiva men det är vanligtvis inte så farligt. Pseudochromis Fridmani tillhör de lättaste och minst aggresiva.

- Gyltor är trevliga och oftast lätta fiskar. Cirrhilabrus, Paracheilinus och Pseudocheilinus är bra släkten att titta på. Svårigheten med dessa fiskar är att de ofta hoppar så det gäller att ha skydd för detta.

- Kirurger av släktet Zebrosoma är relativt tåliga.

- Salarias Fasciatus är en bra algätare

- Gramma Loreto är ett alternativ till Pseudochromis-arterna

- Ptereleotris är lätta och billiga fiskar

- Kardinalabborrar såsom Bangai, Pyjamas osv är också snälla och lätta.

Av de jag har nämnt här är det väl Pseudochromis som kan vara lite aggresiva och inte bör komma i innan andra småfiskar. Kirurger kan bråka med varandra så där kan det också vara vettigt att ta det lite försiktigt. Salariasen bör ha lite alger att äta så köp inte den på direkten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik!

Bra fiskar för ett akvarium kan vara svårt att säga bara så där. Den du nyss gav exempel på står att den är rätt lätt men har ett par viktiga egenskaper som man bör ta hänsyn till. Kan i bland äta rörmaskar, potentiell korallätare och kan bli attackerad av andra fiskar.

Jag måste bestämma vad du vill ha för typ av kar och vad som är viktigt för dig. Jag tycker dessutom att du bör skaffa en bra bol som det står massor av bra saker i och det är https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=73&sort=2&cat=3&page=1 . I den finns exempel på bra fiskar också.

Det är mycket att tänka på och det är svårt att ge bra tips som är svarta eller vita. Dock finns en fisk som jag tror de flesta har eller har haft och det är clowner. Nu finns det ju varianter av dem med!;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan! jag ska just sätta upp ett saltvattensakvarium på 30-35 liter. hur mycket salt ska jag ha i? och hur lång tid tar det innan det är upplöst?

Obs: jag har:tropic marin sea salt. tacksamm för svar.:ler:

/tobli

Uhm, varför skriver du i denna tråd en fråga om detta? :smiley3: :!:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dykaren gav ett bra svar men salariasen är ingen lätt fisk, Jag vill också slå ett slag för frökenfiskarna som nog är bland de lättaste som finns även clownfiskar är relativt lätta men kan vara lite känsliga den första tiden. Vill man ha ett rent fiskkar så är tryckarfiskar ett bra val, de är härdiga, bisarra, tuffa och har personlighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för att jag hittade inget annat ställe att skriva det på. har du svar på min fråga?

Antingen så har du inte så stor erfarenhet av forum, eller så är du bara totalt vilseledd :)

I en fråga som behandlar andra ämnen så ställe man relaterade frågor. Din fråga var helt offside.

Starta en ny tråd med din fråga, eller ställ frågan i en närbesläktad tråd där den passar bättre.

Jag har inget svar på din fråga. Ställ en ny fråga i en EGEN tråd för den frågan i så fall =)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik!

Jag tycker du måste bestämma dig vad som är viktigt i ditt kar. Är det koraller, fiskar eller en kombination. Därefter måste du bestämma är det lite tuffare fiskar eller lugnt och stilla. Det finns så många ingångsvärden till ett kar. Ska du ha ett kar på 600 l finns det massor av möjligheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...