Gå till innehåll

Dip?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Visste inte riktigt var detta passade bäst, så la det i detta forum.

Tillämpar man doppning av ny fisk i sötvatten innan man slänger i den i sitt kar hemma? Läste om detta i en bok och undrar om folk gör så? Tydligen så lät man fisken gå i sötvatten (kanske att det var med tillsatser) i några minuter för att bakterier och parasiter klarade det sämre än fisken.

Gör man så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja!!!

Aningen chockartat om det inte är nödvändigt och parasitangrepp är gånget..

Man kan succesivt sänka salthalten i ett karantänskar för att parasiter ska vantrivas och att fisken ska komma i god kondition tills huvud karet. Jag hade även succesivt höjt halten igen innan man släpper i fisken i nästa kar med den vanliga inkoppningen....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja!!!

Aningen chockartat om det inte är nödvändigt och parasitangrepp är gånget..

[snip]

Chockartat tyckte jag också att det borde vara. Jag tolkade dock det jag läste som att detta var standardförfarande hos "proffesionella" reefkeepers när man fick nya fiskar. Jag kan ha tolkat det fel (var trött när jag läste det). Får ta och läsa igen och se exakt vad han skrev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer med Janne, jag tror att många "mekar" ihjäl fiskar i panik - ibland för anledningar som dom skulle ha klarat ganska lätt om dom bara fått vara ifred!

Just panik, mjölksyra och stress är nog fiskarnas värsta fiender

Det ligger något i devisen: ^if it ain´t broken.... don´t fix it!^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...