Texas Postat 16 augusti 2006 Postat 16 augusti 2006 Här är iallafall ett gruppfoto på dom nya invånarna.Kan säga att jag är nöjd med mitt fisk-köp från amazon. Kommer att beställa mer därifrån. Citera
Fredrik1 Postat 16 augusti 2006 Postat 16 augusti 2006 Tråkigt att höra om din beställning Danne b. Citera
uffe2 Postat 16 augusti 2006 Postat 16 augusti 2006 Varför ville ha ha 2000:- extra ?Vad var argumenten ?Jag tycker som sagt att han är en av de värsta på marknaden och hoppas att alla slutar köpa varor av honom. Här är skälen:Jag och en vän beställde fiskar av honom och han skulle ha dem i karantän innan han skickade dem till oss.En dag innan fiskarna skickas till honom ringer han och säger att han har för mycket fisk i lager och har därför inte plats att ha dem i karantän, utan vi måste komma och hämta dem vid flygplatsen. Till råga på allt vill han ha sammanlagt 2000:- extra för fiskarna. Men då vi redan satt in 7500:- på hans konto tyckte vi att det var försent för att ändra oss. Han garanterade oss att döda fiskar skulle ersättas. Men ca 40% av fiskarna dog (pga att vi inte var förbereda på att ha så mycket fisk i karantän) och inte en enda fisk ersatte han. En fisk som han säger är 15-16cm är i själva verket 11-12cm. När det gäller diskus t.ex så har två av mina vänner som handlat av honom sagt att det nästan aldrig ens är fisken som de beställt. Vill de ha en marlboro red får de en sotig pidgeon blood. En av dem hade beställt ett marlboro par för 3500:- och han fick två gula honor.Hoppas att ni aldrig får lida av konsekvenserna av att handla hos honom, för det är något ni kommer att slå er själva i skallen för i resten av era liv... Ni kommer kanske att tjäna några kronor i början men ni kommer att få betala tiofaldigt tillbaka. Citera
Danne_b Postat 16 augusti 2006 Postat 16 augusti 2006 Han sa "det är bättre kvalitet på de här fiskarna". Visst, tänker man... Citera
reefer6 Postat 16 augusti 2006 Postat 16 augusti 2006 Jag har handlat där två gånger (första och sista) ALLT DOG! Citera
MichaelE Postat 16 augusti 2006 Postat 16 augusti 2006 jag har handlat av farid ett antal gånger(både koraller och fisk) och har fått hem djur av bra kvalité varje gång, även lite mer känsliga djur som min lineatus kommer ifrån han, i fallet med lineatusen garanterade han att den käkade och var av bra kvalité och det kan jag lova att den va, aldrig en enda vit prick på den och käkade som en häst ett par timmar efter att den kom ner i karet.Har sett många handlare som många tycker e bra ha mycket sämmre kondis på sina djur, problem uppstår om man koppar in dom för snabbt i karet, jag brukar låta det ta 6-8h iaf. Citera
Dave Postat 16 augusti 2006 Postat 16 augusti 2006 Här är iallafall ett gruppfoto på dom nya invånarna.Kan säga att jag är nöjd med mitt fisk-köp från amazon. Kommer att beställa mer därifrån.vad kostade frakten?Dave Citera
Dave Postat 16 augusti 2006 Postat 16 augusti 2006 Hm det låter ju lovande, men det verkar som vissa har blivit dåligt behandlade av denna man. Men vissa är nöjda... hm.. Dave Citera
Texas Postat 16 augusti 2006 Postat 16 augusti 2006 375:- för ett paket med express.....12h tar det då (flyget) Garanterat till klockan 7 på morgonen. Citera
Hultis Postat 16 augusti 2006 Postat 16 augusti 2006 ja vad ska man dra för slutsater då? varierande kvalité på sändningarna han får in eller vad beror detta på, det är tydligt att det finns ett lag syd och ett lag nord med helt olika uppfattningar om samma person. och det är konstigt att det är så, skulle vilja veta varför det är så ojämt hos honom efter allt som skrivits här? Citera
Dave Postat 16 augusti 2006 Postat 16 augusti 2006 Aha ok, det var la inte så farligt. Mailade honom o då heter det att minsta order är 1000 kr. så inte beställa två små clowner o vara glad inte... heheDave Citera
jens karlskrona Postat 16 augusti 2006 Postat 16 augusti 2006 Har sett en del fisk ifrån Farid som André beställt av honom även koraller i alldeles utmärkt kvalitet. Några av fiskarna går numera i mitt kar så jag skulle inte vara rädd för att beställa ifrån Amazon. (Kirurger bla acanthurus)Som sagt så är inkoppningen och ett riktigt inkört kar viktigt annars så spelar det ingen roll var man handlar.. Håll koll på ph och kör in djuren sakta i lugn & ro förslagsvis i karantän så kan man utesluta att det beror på inkoppningen eller att karet inte är tillräckligt stabilt för den typ av fisk man beställt...SÄGER INTE ATT SÅ ÄR FALLET FÖR ER SOM SKRIVIT HÄR, bara en tankeställa för nya som liksom jag förlorade fisk onödigt i början.......Skit-ex förekommer både på land och i vatten så ibland dör det fast dom ser ok ut oförklarligt.Har aldrig haft kontakt med Amazon själv, men jag tycker inte det är ok att hänga ut någon utan att få en chans att förklara sig eller berätta vad han tycker..Pratar ofta med fiskhandlare som i princip blivit hotade för att ha sålt "skitfisk" av nån som går hem och dumpar djuren i nån sörja och säger att dom andra fiskarna i sörjan lever.... Sorligt så anpassar sig firrarna med begränsad tillväxt i skitmiljöer och lyckas överleva, värre(Eller?) är det för dom nya som inte klarar sig..Vill inte att någon som blivit av med fisk ifrån Amazon ska ta åt sig av detta som jag tog upp för att jag tror INTE att ni har någon sörja hemma i karen, handlar inte om det och det kan mycket väl vara så att han sålt något parti dålig fisk.. Fast det är inte alltid handlarens fel då fisk dör. Man måste intressera sig och verkligen lägga ner tid på vad man kan ha och inte ,samt lära sig välja friska djur annars så kommer det att dö en del på vägen, det gör det ändå tyvärr....Igen !!! Detta var bara allmänt tips till nyhandlare av djur, Absolut inget till er som skrivit i tråden innan som loosade fisk.. Citera
JMAONE Postat 17 augusti 2006 Postat 17 augusti 2006 OBS!Ta upp ev dispyter med butiken och inte här på forumet! Citera
Danne_b Postat 17 augusti 2006 Postat 17 augusti 2006 Det här är ju löjligt, Jonas! Att endast ta bort negativa erfarenheter som vi/jag har av amazon akvarium är lågt, till och med för dig. Nu förstår man varför det finns så många som är trötta på dig och ditt censur... Denna tråd handlade om vart man kan beställa fisk, och då är erfarenheter om dessa företag - positiva som negativa, relevanta. Det var just det jag skrev, dvs mina erfarenheter om just amazon akvarium, där man kan beställa fisk. Citera
Dave Postat 17 augusti 2006 Postat 17 augusti 2006 Håller med föregående talare, hur ska man annars få reda på om handlare är bra eller dåliga? här har vi en tråd där jag får skaffa mig en egen uppfattning. Förslagsvis lite is i groggen och lugna sig med att censurera?Dave Citera
crille Postat 17 augusti 2006 Postat 17 augusti 2006 det är inte lätt att vara moderator heller,det är ju djupt tragiskt med dannes fiskar,men ska vi börja klanka ner på handlare över lag,så blir det tråkigheterläs jens tråd.jag har själv köpt fisk i en affär där dödligheten varit 70%,menjag skulle inte vilja skriva skit om dem för det,jag kan aldrig vara 100%,på attdet inte är mitt eget fel,självklart är det tråkigt när man känner sig blåst,mendet är bättre och modigare att snacka själv med handlaren Citera
Danne_b Postat 17 augusti 2006 Postat 17 augusti 2006 Crille, jag har redan snackat med Farid. Jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter av honom. Om någon väljer att göra som jag och "bojkotta" honom eller ej är upp till var och en. Precis som Dave säger så tycker jag att vi borde ha rätt till att bilda oss en egen uppfattning utan en massa censur... Nu kommer de nya läsarna endast att kunna ta del av de positiva punkterna med amazon, och då kan de inte se hela bilden och i efterhand bilda sig en egen uppfattning. Även om jag "bara" kan vara 99% säker på att det inte var vårt fel att så mycket fisk dog så har vi fortfarande de andra punkterna kvar (som jag tog upp i ett av mina förra inlägg, som nu är raderad).Mvh Daniel Citera
crille Postat 17 augusti 2006 Postat 17 augusti 2006 såg inte ditt inlägg var borta,jag håller inte amazon bakom ryggen,utan menar att man kan göra en stor skada genom att hänga ut handlare här,det finns ju inte så jättemånga handlare i sverige,och en massa kritik här kan betyda KK Citera
Danne_b Postat 17 augusti 2006 Postat 17 augusti 2006 Jag säger bara som det är, varken mer eller mindre. Ordspråket "som man bäddar får man ligga" passar rätt bra här = pSkämt åsido, jag önskar att någon hade varnat mig för amazon akvarium så hade jag sluppit slänga 9500:- i sjön. Jag tjänar ju inget på att sitta här och skriva detta, försöker bara förhindra andra från att göra samma misstag. Citera
pwin Postat 17 augusti 2006 Postat 17 augusti 2006 Daniel samtliga handlare har garanterat både nöjda och missnöjda kunder. Att varna andra för en handlare för att det gått snett en gång känns inte rätt, speciellt när det finns så många nöjda kunder. Om jag förstår det rätt hämtade du fiskarna direkt på flygplatsen i så fall har varken handlaren eller du sett fisken. Att du fick betala extra för fisk som inte gått "karantän" är däremot konstigt. Att ta hand stora mängder ny fisk på en gång kan mycket lätt gå snett, utan att fisken varit dålig från början, men jag vet, det känns surt. Frågan är hur långt handlaren kan ta ansvar när det gäller levande djur. Citera
Danne_b Postat 17 augusti 2006 Postat 17 augusti 2006 Självklart har alla försäljare både nöjda och missnöjda kunder. Men alla ljuger förhoppningsvis inte medvetet för kunden... Hur som helst. Jag skickar ett personligt meddelande till dig med mitt inlägg (som blev raderat). Citera
greger Postat 17 augusti 2006 Postat 17 augusti 2006 en handlare som säljer fisk som fraktats 24-48 timmar direkt till en konsument på flygplatsen!!!!Hallå : vakna nu för fan!(han har inga tillstånd att sälja utanför sin butik, om han ens har tillstånd för den!) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.