Gå till innehåll

döende bryopsis?


Hultis

Rekommenderade inlägg

Mina kom över ett par nätter...och har nu börjat försvinna. Grejjern är ju den att det började försvinna nästan lika snabbt som det kom... Från att ha varit ett 3-5cm långt, halvtjockt "täcke"...så såg plötsligt algerna mycket ledsna...gulgröna och tunna ut... Mina började försvinna i samband med ett 20% vattenbyte (mitt första sen uppstarten). Höjjning av kH/Ca/Mg och tillsättning av en sjöborre som visade sig gilla dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! är tillbaks igen.!

Det verkar som att många har fått problem med bryopsis i sommar.

Mina Bryopsis har växt som fn i sommar då värmen i karet varit 28-29 grader.

Har dessutom varit borta i 3 veckor, och fick en spann full.... Märkte också att kalkreaktorpumpen pajjat och har inte fixat den ännu.

Men det som händer nu är att bryopsisarna verkar försvinna!!Minskad värme eller minskad CO2??

Trevligt iallafall. Algenexkuren jag körde med i början av sommaren tog dessutom bort alla bruna ful-alger , så nu börjar det se det riktigt trevligt ut...

Skall följa ditt tips med mer vattenbyte(har gått över från Preis till Tropic marin) och köra ballingmetoden tills algerna är helt borta. Sedan fixa en större behållare med kalksand för att neutralisera CO2 från kalkreaktorn.

Blir intressant att se!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...