Gå till innehåll

Bänkbygge


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Jag skall bygga en bänk till mitt nya kar.

jag har tummen totalt mitt i handen. och askass ekonomi.

så jag har tänkt göra en sån enkel och billig bänk som möjligt, som ändå döljer sump och utrustning.

min första ide var lecablock på sidorna och bak, och en spånskiva på.

sen ett snyggt skynke på framsidan som man kan lyfta när man skall grejja i sumpen.

vad tror ni om detta.. eller finns det bättre lösningar?

akvariet kommer va 150 långt. och 50 eller 60 djupt.

skummare kommer förmodligen vara runt 75 hög så det måste va högre än det så jag kan ta av koppen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänker köra på lecablocks teorin..

nu en fråga:

om jag har ett 540 liters Dala Zooline akvarium (150x60 bottenmått)

Räcker det om jag staplar lecablock på kortsidorna och sen en 22 mm spånskiva mellan som karet står på?

eller måste det vara lecablock även på mitten som stag?

tänkte själva karet vilar ju mot alu-ramen, som står på spånskivan som bärs upp av lecablocken på sidorna. borde väl inte bli nån speciell tyng i mitten? eller bör jag ha lecablock även där?

skulle vara smidigast att slippa eftersom sump och sånt skall stå där nere. skulle bli jävligt ivägen...

sen om nån vet.. är måttet 150 yttermått inkl aluramen? eller är det yttermåtten på glaset så ramen sticker ut? tänkte hur stor skiva jag skall ta..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte spånskiva!! Välj en plywood och måla den så den tål fukt och vatten

Är inte bänkskivor i laminat ett gott alternativ? Vill minnas att dessa är tämligen billiga på byggvaruhus och de borde ju klara vatten (antar att man får göra något åt de obehandlade ändarna). Har inte testat, och vet inte mycket om dessa skivor annat än att jag på något sätt antar att en köksbänk borde tåla vatten. Dessa är ju ca 60 djupa.

Ang lecablock.

Jag ställer mig lite fundersam till att stapla lecablock till en höjd av 75+ cm. Detta utan att ha provat. Jag får dock ingen bra känsla i magen när jag tänker på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är såååå världelös på att bygga saker.. har tummen mitt i handen som man säger.. vet ej om jag klarar detta.. kändes så enkelt att bara stapla nå lecablock på varandra.. men man kanske skulle drsita sig till att bygga nått.. men jag har ingenstans att hålla till riktigt.. bor i en 30 kvm etta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja köp Dalaställningen istället och klä in denna

Glöm ej bara att sätta ett X-stag i bakant bara blir mycket stabilare med detta

Har sett snygga Dala ställningar där de mått beställt skivor efteråt antingen i trä eller färgad plexiglas och sätter in dessa mellan profilen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om jag har ett 540 liters Dala Zooline akvarium (150x60 bottenmått) Räcker det om jag staplar lecablock på kortsidorna och sen en 22 mm spånskiva mellan som karet står på?

eller måste det vara lecablock även på mitten som stag?

sen om nån vet.. är måttet 150 yttermått inkl aluramen? eller är det yttermåtten på glaset så ramen sticker ut? tänkte hur stor skiva jag skall ta..

Tittar man på bänkarna (eller "benställningen" är mer korrekt) så sitter dom ihop med plastkors med stål-innanmäte, så hållbarheten är det inget fel på. Däremot kan dom vara lite "gungiga", så man vill gärna nita fast ett eller två korsstag på baksidan på dom.

150cm är yttermåttet inklusiver ramen. Då ramen är "fasad" i kanten så känns det som att den är lite mindre, men yttermåttet är 150cm exakt. På deras 540L är höjden och djupet 60cm. (Har haft ett 540L Zooline tidigare)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki kör plywood då.. men i övrigt? vad tror du om hållbarheten osv?

Köp i så fall marinplywood, som tår fukten mycket bättre. Dom är dessutom stenhård, mycket hårdare än andra skivor jag sett.

Byggde hela baksidan och ovansidan på bänken till 2-kubiks akvariet jag driftar med sån skiva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki hur fäster jag detta X-stag?

oki, ja det lät ju intressant att klä in den i nå snygga skivor... kan man göra detta på ett bra sätt efter man satt igång karet? utan att rasera hela bygget? :P

X-staget borrar du med metallborr och popnitar fast den.

Är du inte händig med popnittången eller inte kan få tag på någon så kan du lika gärna köpa dig lite självdragande plåtskruv, så behöver du bara borra genom staget och inte i själva ställningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki hur fäster jag detta X-stag?

oki, ja det lät ju intressant att klä in den i nå snygga skivor... kan man göra detta på ett bra sätt efter man satt igång karet? utan att rasera hela bygget?

Ja antingen så poppnitar man fast detta eller skaffar sådanaskruv som är självborrande skruv

Lättast och snyggast är nog att få allt på plats och sedan klä in det hela. Man liksom "lägger" in dessa skivor mellan stagen och får ett enhetligt skydd.

Rökfärgade / Transparenta svarta skivor kanske

Se bild

Tror tom att Dala har det som tillval med insatts skivor

post-736-14468912894839_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du en skiss på en enkel bänk att bygga, stabil blir den också. Använd 70x45 regelvirke, måtten får du bestämma och lå byggvaruhuset såga upp delarna efter dina mått så är det bara att skruva ihop den, Träskruv 70x5mm duger bra. Jag slängde upp en tokig skiss så jag ändrar den till en bättre. skalan stämmer inte speciellt bra men jag tror du förstår ändå.

bnkskissjw2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser ju förjävla bra ut :D

tackar =)

att ha en bank av leca som är 80cm hög (som du måste ha om 73cm skummare ska in under) med bara två pelare och 1m mellanrum, för att få in sump i mitten, skulle inte jag våga bygga... tänk också på att lecan gör att du inte kan ha borrat längs kortsidorna om du nu ska ha det!

Vill du ha aluminiumbenställningar går det att få i specialmått om du vill ha högre!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar =)

att ha en bank av leca som är 80cm hög (som du måste ha om 73cm skummare ska in under) med bara två pelare och 1m mellanrum, för att få in sump i mitten, skulle inte jag våga bygga... tänk också på att lecan gör att du inte kan ha borrat längs kortsidorna om du nu ska ha det!

Vill du ha aluminiumbenställningar går det att få i specialmått om du vill ha högre!

jo fick höra att man kunde specielbestäla.. frågan är om ställningen blir tillräckligt stabil om man beställer den 80 hög?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det billigaste och säkraste alternativet är nog svärd´s.

ta och hör med nåt bygg ställe om dom kan såga till virket i dom måtten du vill ha, så kan du senare höra med nån snickare om han är sugen på att byta lite arbete mot något flak öl så ska du se att det löser sig..

ett annat tips är att du kollar genom dom trådarna om bänk byggen (men det har du säkert redan gjort?) där finns det mycket utförliga bilder på bänkar och allt du kan tänka dig, hittar du nåt som ser enkelt och bra så är det bara du frågar.

detta är ju världens bästa forum att fråga saker och ting på ju =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...