Gå till innehåll

En sump flera burkar?


Halogen

Rekommenderade inlägg

Det låter väll som den enklaste lösningen med en pump för varje kar. Men det skulle ju gå att ha en kraftig pum och ventiler som styr vart flödet går. Dock blir ju det mer komplicerat och kraften i de olika karen varierar ju när ett kar stängs av eller så måste alla kars cikulation stängas av samtidigt.

Kan du förklara lite mer runt din frågeställning så jag förstår hur du funderar så jag inte svarar på fekl fundering!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet om ett system där man har ett "huvudkar" med sump varifrån vattnet rinner till de andra burkarna med naturligt fall. Pumpas sedan tillbaka till huvudkaret från sista burken. Den lösningen gör det lättare att dimensionera sumpen och man behöver bara en returpump och det blir enkelt att ansluta ytterligare en burk.

Själv har jag en burk och två sumpar och man får tänka till lite så man klarar alla olika lägen då en eller flera pumpar stannar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderade själv på att bygga sötvattenskar med sump och då ha flera akvarier med en sump.

Som jag ser det beror det helt på placeringen av sump och de två karen. När jag funderade på det tänkte jag i två banor (båda enligt principen att vattnet går igenom de två karen innan det går tillbaka till sump.

Alternativ ett. Två kar i samma nivå och sump under.

Pumpar då från sump till kar 1. Kar 1 och 2 har samma nivå på ytvattnet och är förbundna med en hävert. Kar 2 har ytavrinning till sump.

Alternativ två. Två kar ovanpå varandra (typ ett odlingsställ) och sum under. Dvs tre kar på varandra. Här pumpar man upp från sump till översta och sedan kör man ytavrinning från 1 till 2 och från 2 till sump.

Båda skulle fungera utan problem som jag ser det. Man får givetvis tänka lite extra på vad som händer när pumpar dör och rör sätter igen osv. Måste ju kunna hantera allt extra vatten i sumpen och att pumpen inte fyller på kar 1 för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...