Gå till innehåll

mat till salarias fasciatus


snuffe

Rekommenderade inlägg

Den äter det mesta, alla sortes sallad, men sallad har ett ganska lågt näringsinnehåll så det bör kompletteras med något annat. Tex Spenat, Nori (Sjögräset runt sushi) funkar både med rostad och orostad. Julian sprung sea veggies, Formula one pellets funkar det med. ärtor kan vara värt att prova. Man får prova och se vad den gillar men framförallt måste tillgången på grönfoder vara riklig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma problem. När jag testade fryst hackad spenat, (finns i frysdisken på vilken affär som helst), fick jag napp. Nu om jag blandar spenaten med Artemia så tar den det också. Mest av misstag antar jag men den sväljer en och annan. Den är på rätt spår känns det som.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag provade Broccoli, men sk*ten flyter ju!

Den har sannorligt inte ens sett att jag har doppat ner maten ens, då det ligger fortfarande vid ytan...

Hittade några gamla "algtabletter" som man kör till sötvattensmalar och dom verkar den suga i sig på nolltid.

Frågan är om jag kan ta något annat man har i hemmet för att mata den med? Naturligtvis något som lägger sig på botten.

Blir det inte snabb ändring får jag lov att avveckla den, då den har sopat rent karet fullständigt på alla tänkbara alger...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en matklämma, vet ej vad de brukar kallas. Ser ut som en sugpropp med en klänypa på. Den kan du fästa mat i som annars skulle flyta iväg. Kostar inte många tior.

Återstår bara att se var man hittar en sådan då, då min lokale handlar är minst sagt klen på tillbehören.

Får åka förbi där idag och kolla upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1100634365.jpg

Julian Sprung's SeaVeggies® Clips

Floating Clip

Unique plastic clip with a large suction cup that securely holds Julian Sprung's SeaVeggies with a powerful grip. Attaches easily and holds firmly to the aquarium glass. Unlike other clips, ours floats, so it is easy to retrieve and won't get lost in the aquarium decorations. No metal parts. For marine & freshwater aquariums. Available singly on a card, in Bulk, or in P.O.P display jar.

http://www.twolittlefishies.com/tlf_prod_foods.html?lang_id=1

Ett måste tycker jag om man vill mata med alger mm

Det finns även andra märken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker inte dessa algklämmor funkar så bra, algerna sitter på plats en halv minut sen har fiskarna slitit loss dem i stora bitar som seglar runt i karet.... Jag brukar mata för hand istället, viker ihop algerna lite och doppar i dem efterhand, tar ett tag men är ganska trevligt

men för viss typ av mat kan algklämmorna funka bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beroende på vad det är för grönsak så brukar ju en tesked eller en gaffel fungera. Stick in i grönsaken och låt det sjunka.

Obs! Notera att jag inte vet om det är en dum ide att stoppa ned dyligt i ett saltkar. Används flitigt av sötvattensakvarister.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Har en 2-3 sorter makros i karet och haft en klämma med nori i karet nu dom senaste dagarna när han börjat se tunnare ut om magen men envisas fortfarande med att mest beta på rutan eller på ställen där det just inte verkar växa några alger? Några tips för att få den på rätsida?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Jag har sett att min Salarias gärna äter löjrom

Det gör jag med =) gott på blinier med lite gräddfil och rödlök

När jag haft jobbiga aufwuchsätare i sötvattenshobbyn har jag gjort en smet av spirulinafligor och vatten som jag smort och låtit torka fast på stenar... borde nog funka till salt också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...