Gå till innehåll

Osmos som inte ger något "slaskvatten".


JMAONE

Rekommenderade inlägg

Har strul med min 5 stegiga osmosanläggning som inte är äldre än 6 månader. RO´n har fungerat klockrent tills jag bytte alla förfilter vilket innebär ett 5 mikros , kolfilter och sist ett 1 mikros filter. Efter filterbytet så gnisslar membranet, den ger inte ifrån sig något slaskvatten...

Jag har aldrig mätt vattentrycket men det har fungerat bra innan och även med andra RO modeller så det ska nog varken vara för lågt eller för högt tryck.

RO´n är kopplad till en TDS mätare som visar 148ppm in och 13 ppm ut efter flera timmars körning och utan en droppe slaskvatten ut.

Vad kan det vara som strular tro?

(skickar med en bild. Obs tanken på bilden använder jag inte och det sista filtret ska ta bort dålig lukt och smak)

post-907-14468912898362_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där slaskvattnet rinner ut brukar det sitta en ventil som skall begränsa flödet. Kolla att lossa på den. I så fall skall det forsa vatten genom filtret.

Tog bort efterfiltret som ska reducera odör och smak på vattnet (helt onödigt endå för kranvatten) och tog bort original kopplingen som begränsar flödet.

Jag Kopplade istället dit ett gammalt AquaMedic osmos reglage som man manuellt kan reglera trycket i membranet med och då fungerar det som det ska. Ca 5 ggr mer slaskvatten än osmosvatten. 135 ppm IN och 000 ppm UT :)

Antigen var efterfiltret igenproppat (vilket först ska bytas ut efter ca 1 år enligt fabrikanten) eller så var "flödesbegränsaren" defekt!

PS. Tack Stig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...