Gå till innehåll

Luftkonditionerare


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Satt och kontemplerade idag..

det är så att min lilla lägenhet är sinnesjukt varm.. ligger runt 30 grader.. har jag dessutom fönstret stängd och persinnerna öppet så går det inte vara här inne.. jag skämtar inte men stearinljus har blivit krokiga lite överallt här inne av värmen :(

detta kommer ju medföra stora problem för mitt kar jag skall starta, inte minst nästa sommar.

tänkte först att jag skulle investera i en akvariekylare, men den kyler ju bara akvariet, och jag vill gärna kyla ner lyan också.

så jag kom att tänka på en AC... den borde ju då kyla lägenheten och iochmed det även akvariet..

vad kostar en kylare som kan kyla ner en 30 kvm lägenhet med tillhörande 500 liters akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

70-80 kvm med inne och utedel gav jag 8000 :- för. Den funkar hur bra som helst och kyler hela lägenheten.

Behöver dock bra med plats både inne och ute.

Man kan dock köra en "billig" på t.ex. kjell och company för 2-4000 :- men då får man ofta inte någon utedel utan ett grövre plast rör/slang som blåser ut varmluften och fukten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja en sån sistnämd skulle funka likabra här.

eftersom jag ändå alltid har fönstret ööpet och bor på andra vnången..

då kan jag he ut slangen genom fönstret sen rikta ACn mot akvariet som står vid fönstret..

du tror en sån liten kan kyla karet och lägenheten på 30 kvm? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja en sån sistnämd skulle funka likabra här.

eftersom jag ändå alltid har fönstret ööpet och bor på andra vnången..

då kan jag he ut slangen genom fönstret sen rikta ACn mot akvariet som står vid fönstret..

du tror en sån liten kan kyla karet och lägenheten på 30 kvm? =)

Notera dock att de inte direkt är tysta ...

Kör själv med luft/luft värmepump (fast baklänges). Bästa investering jag någonsin gjort. Det är dock overkill för lägenhet.

Hade själv också sattsat på en portabel enhet. Tänk bara på att du knappast kan använda den när du själv är i rummet. Notera även att de inte kyler jättemånga m2, så kolla så den du väljer är tillräcklig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har en sån liknande AC i ett dataserverrum på jobbet faktiskt. Där har vi ett 10tal maskiner som står i en liten liten skrubb och på sommaren så klarar ACn galant att hålla ned temperaturen under 25 grader :)

Dock är rummet bara typ 3x3 meter.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki.. ja det låter ju kanske inte så värt om jag inte kan va inne i rummet för att den lever om.. jag menar merparten av dygnet är jag ju hemma och vill ju även då kunna kyla rummet.. finns ju som ingen anledning att kylle när jag INTE är hemm ..:/

hmm... andra förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki.. ja det låter ju kanske inte så värt om jag inte kan va inne i rummet för att den lever om.. jag menar merparten av dygnet är jag ju hemma och vill ju även då kunna kyla rummet.. finns ju som ingen anledning att kylle när jag INTE är hemm ..:/

hmm... andra förslag?

Jag tror dock att det kan fungera ändå. Man kör den på en timer. Det tar inte så himla lång tid för den att kyla ned ett rum. Förhoppningsvis så hinner det inte bli för varmt innan man kan köra den igen.

Har kompisar som kör portabel i sovrummet i sina hus en timma innan de går och lägger sig. Funkar tydligen utmärkt.

Alternativen är som nämnts ovan en enhet med ytter och innerdel. Tror dessa är tystare. Min värmepump (typ sverigepumpen) låter inte mycket alls om man inte kör fläkten för fullt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare, jag har en 8000 btu maskin från RUSTA som kostade 3000, den kyler mitt sovarum som är 25 kvadrat, dock behöver den ett utlopp där den varma luften (som skapas vid tillverkning av kall luft) kan komma ut. Alltså ett utlopp i form av ventilationshål eller ett fönster som öppnas och där sätter man en tillsats (som ingår) o stoppar i utblåset för värmen. Dock kostar detta i frågan om EL... Men jag som jobbar natt har haft jättestor användning av denna apparat. Så du borde klara dig med denna förutsatt att du håller fönster stängda!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...