Jocke Postat 19 augusti 2006 Dela Postat 19 augusti 2006 Funderar på att köpa mer levande sten till mitt kar och undrar nu hur ni gör med den nya stenen.Jag vill inte få med några skade djur.Kan man sötvatten doppa stenen så att man blir av med oönskade grejer,eller tar det död på stenen?. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 19 augusti 2006 Dela Postat 19 augusti 2006 Nej det går inte. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sunny Postat 19 augusti 2006 Dela Postat 19 augusti 2006 Tjena Jocke tror inte det finns något bra sätt och även om det fanns så tar man väl förmodligen bort nyttodjur samtidigt , är det något specielt du är orolig för ? för det finns ju olika sorters fällor o diverse knep.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 19 augusti 2006 Dela Postat 19 augusti 2006 Har för mig att jag läste någostans att man kan doppa stenen i saltvatten med hög salthalt 1,030-1,035 eller liknande, då kryper eventuella djur (krabbor mm.) ut, vet dock inte om det hjälper mot glasrosor och liknande. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 19 augusti 2006 Dela Postat 19 augusti 2006 Lägger man stenen i översaltat vatten kryper krabbor, maskar med mer ur.Men inte Aiptasia och liknande. De bara drar ihop sig och sitter kvar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 20 augusti 2006 Dela Postat 20 augusti 2006 karantäns kar är väll det enda om man vill ha lite koll på vad som är i stenen å sen en massa fällor så kanske man får ut det oönskade Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 20 augusti 2006 Dela Postat 20 augusti 2006 karantän är väl det vettigaste om man ska fylla på mer sten i ett gammalt kar för att förhoppningsvis unvika t.ex. mantisarDäremot ställer jag mej frågande till nyttan av att till varje pris få ut "allt" ur stenen - dom flesta krabbor och borstmaskar etc. är ju nyttodjur som bidrar till biologisk mångfalld.Jag vill ha så mycket som möjligt, sen får man med en och annan stygging - men det är väl smällar man får ta! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.