Gå till innehåll

Billiga t5 kompakt rör....något att ha?


nmelander

Rekommenderade inlägg

Hej är det någon som har erfarenhet av dessa kompakt rör? t5 2x55W

http://www.e-akvariet.dk/product_info.php/cPath/21/products_id/34

Powercompacttwin.gif

Skulle dom räcka till mitt 200 liters kar? Tänkte även behålla mina 2x30w powerglo rör.

Finns det några nackdelar med kompakt rör mot vanliga t5 rör?

Vilken av dessa rör rekomenderar ni att man köper till?

Triplus

Blue Moon Actinic

Daylight Blue

Daylight Plus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Niklas Jag kör en Giesemann 2x55w över mitt 170 liters , o de funkar utmärkt du kan även ha stenkoraller under dessa har inte provat acroporer eller liknande än har en montipora lite ephyllior osv i karet o de växer bra under 55wattarna, har för mig att 2x55w ska motsvara 220w däremot är väl urvalet av lampor lite klent för compact lysrören , du kan se vad det är för lampor på denna sida de säljer samma http://www.aquapro2000.de/Beleuchtung.41/Power_Compact.367/?osCsid=b2e73abd87c22149986371197a290e8f

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde 24w sådana till mitt Nano och gjorde av med två på ett år.

Jag tycker ljusstyrkan var dålig också. Ett T5 24w över ett hundraliters kar ger mer ljus än vad jag fick med 24w Interpet över trettiotvå liter nano. Mätt med kamera och har sedan synts på koralltillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ena delen vit och andra delen blå väl Stig? Själv är jag väldigt nöjd med den styrkan jag får av 36 watt 14000 Kelvin i mitt 80 liters Molly. I nästa kommer jag dock att montera in 2x36 watt och kanske köra med 36 watt 7000K och 36 watt 14000K

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra eller dåliga kan jag inte uttala mig om. Så här blev dock mitt kar. Om nu dessa bilder säger något. Detta alltså med 2x36w armatur och Daylight Blue lampor. Karet är på 80 L

Daylight Blue är 7000 K. Det jag använder är Triplus och är på 1400 K. Daylight Blue bör ge mer ljusstyrka eftersom de högre kelvintalen brukar åstadkommas via bortfiltrering av en del våglängder.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade asken till lampan. Vita delen skall vara 6500K. Står inget om den blå delen. Skall ge 2600 lumen. Detta alltså 36W lampan. Siffrorna betyder nada för mig, så ta denna info för vad det är.

Det var jag som virra till det. Daylight Blue är det rör som jag talade med Stig om, ena delen blå, andra delen vit. I den danska webbutiken står kelvintalet 7000 för den vita men om det står 6500 på paketet så är det nog rätt. Man kan säga att Kelvintalet anger hur "varmt" eller "kallt" ljuset är. Ett varmt sken ligger åt det gula och har låga Kelvintal - ett kallt rör ligger åt det blåa och har höga Kelvintal. Dagsljus (som är vitt, dvs blandning av alla våglängder) ligger på 5000-6000 K.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daylight Blue: är bra ljus, starkt och ger ett "djupt" intryck, färgerna på ca 5 meter o neråt. Daylight Plus är som sagt 14000k men litet lumental: svagt ljus. Jag har en daylight plus 36 i mitt kar tillsammans med en 24 moonlight, det ger inte så mycket ljus som jag önskat så jag ska nog köpa en daylight blue 36 x 2 (testat att ta bort min 6500k 36w då mina stenar börjar få grönt skägg...)

Får säga att jag rekommenderar alltså daylight plus till dig. Hoppas det går bra för dig!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...