Gå till innehåll

Maskeringskrabba?


Svetter

Rekommenderade inlägg

Camposcia retusa är väl den som brukar förkomma i akvariesammanhang. Jo det är helt enkelt krabbor som fäster lite av allt möjligt av det som finns i dess omgivning, på sitt skal & ben, för att göra sig så osynlig som möjligt. Rotar i substratet efter käk. Blir uppemot 10 cm. Är ganska revsäker, men den kan knoppa nån polyp att sätta på skalet. Är för det mesta nattaktiv.

Det är det jag vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 år senare...

Hej. En gammaltråd det här men aktuell för mig! Efter 5 månaders intensivt uppstart så börjarnu mitt akvarium bli något sånär stabilt. Fiskdöd, koralldöd, vattenbyte ochvattenanalys! Satt för några kvällar sedan och kikade in i akvariet på nattenmed "blåljuset" tänt och såg till min stora förvåning en ganska storkrabba komma gåendes på en av stenarna! Inget jag köpt, inget jag sett innan!Otroligt, krabban är säkert 4cm! Var kom den ifrån! Har försökt att ta bild påden men endast fått till en suddig kontur! Krabban är täkt med en massa"skräp", nästan omöjlig att se om den är stilla! Jättekul tyckte jagtills igår! Då såg jag att den satt och knipsade av bitar från en av minakoraller! Bubbelkorallens fäste mot "stammen". Det kan ju inte varabra? Jag skrämde bort den från korallen men är rädd för att den tuggar vidareen annan natt! Ska man ta bort den? Ska man ge den mat? Vad gör man? Mvh//Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...