Gå till innehåll

AquaLight Fosfatfilter


Saxmark

Rekommenderade inlägg

Hittade ingen renodlad tråd om detta filter så jag skapar en..

Precis fått hem mitt filter efter ett köp här på guiden..

Blev lite fundersam på inkopplingen dock..

Det sitter 2 anslutningar på toppen.. 1 stor och 1 liten.. Mitt problem är att den lilla sitter i mitten. Dvs den som håller röret ner till botten.. Om jag har förstått allt rätt så matar man in vattnet i botten på filtret för att får mediat (Rowafos eller Aquafos) att "sväva" i reaktorn/filtret.. Jag ville ha bra flås på insidan så jag tog saken i egna händer och skiftade på anslutningarna...

Nu till mina frågor.. Har jag gjort rätt ?

Sedan tipsade [Edit] Capote [/Edit] mig om i en annan tråd att jag inte skulle köra på för fullt med mitt nya filter och sänka fosfathalten helt över en natt utan att köra filtret nån timma / dyng i början och sedan höja mig upp.. Jag tycker dock inte om tanken på att ha vatten stillastående i filtret i 23 timmar för att sedan spy ut dött vatten i tanken.. Jag kopplade helt sonika en timer som jag kör 15 min 4 ggr / dygn.. För att på så sätt få ner dötiden på filtret.. Tanken är att jag skall höja med 1 timme / vecka tills nivåerna ser bra ut..

Har jag haft otur när jag har tänkt nu igen.. (Förutom att jag satsade på ett "budgetfilter"..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1) Om filtret vet jag inte men det låter rätt. Deltecs motsvarighet trycker ned vattnet i mittenröret och sen går det upp utmed sidan.

2)Var försiktig i början. Kolla Ph också i början. Inget problem att låta järnoxiden ligga still i 23 timmar enligt min egen erfarenhet och vad jag hört från ytterligare en handfull personer. Med din vattenmängd borde inte "dött" vatten ha någon betydelse heller.

Men din metod borde ju gå precis lika bra bara att du får kolla ph vid 4 tillfällen

om du ska vara riktigt petig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1)Inget problem att låta järnoxiden ligga still i 23 timmar enligt min egen erfarenhet och vad jag hört från ytterligare en handfull personer. Med din vattenmängd borde inte "dött" vatten ha någon betydelse heller.

Men din metod borde ju gå precis lika bra bara att du får kolla ph vid 4 tillfällen

om du ska vara riktigt petig.

Mmm.. Har en digital phmeter som sitter i konstant så den saken e biff.. Gott att det döda vattnet är försumbart.. Kanske läge att lägga om timern till 1 timme efter släckning så slipper man se slasket vid byte av rowa.. :)

Tack för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har kopplat rätt... men istället för att krångla med timers och dylikt hade jag satt dit en aningen svagare pump och kört den konstant. Då får man inte lika häftiga svängningar i fosfathalten utan sänkningen sker konstant under en längre period...

Och så är det billigare och enklare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har kopplat rätt... men istället för att krångla med timers och dylikt hade jag satt dit en aningen svagare pump och kört den konstant. Då får man inte lika häftiga svängningar i fosfathalten utan sänkningen sker konstant under en längre period...

Och så är det billigare och enklare...

Är du säker på att det fungerar. För visst får man en svagare upptagning om mindre vatten per tidsenhet passerar Rowan, men blir den tillräckligt liten. Ny Rowa är jäkligt effektiv.

De flesta som får problem vid införande av Rowa får det beroende på för snabb sänkning av fosfat och/eller ph-drop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte går från extrema mängder så fungerar det alldeles utmärkt. Jag pumpar kanske 100 liter i timmen genom mitt. Då får du ner fosfaten till låga nivåer, men du kommer inte att nolla den om du har hyfsat med fiskar och liv i akvariet...

Lurade lite på detta.. När pumpen går så rör sig inte rowan.. Den ligger till synes som en kaka på botten.. Men jag antog detta som brukligt.. Lurade dock på att ladda på med en starkare pump än tillhörande orginal.. Har en QuiteOne 5000 som står.. :).. Nej skämt och sido så lutade det åt en MJ1000.. Men detta skulle alltså inte vara en god ide ?

Vidare så har jag en lång slang modell syreslang på utgången.. Om jag lägger den lägre än inloppet så får jag en hävert när pumpen ej går.. Funderar på att senare när filtret är igång utnyttja denna hävert genom att göra filtret nån timma då och då per dygn och låta filtret gå med hävert under resten av tiden.. På detta sätt kör jag inte filtret på max och jag får heller inget stillastående vatten i filtret..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan kanske bara köra med en liten mängd fosfat-remover (typ en matsked),

så att det snabbt blir mättat, men fosfathalten i karet sjunker bara lite grann.

Sedan väntar man någon dag och byter ut fosfat-remover.

På detta sätt sänker man fosfathalten långsamt.

Med denna metod, så blir vattenflödet i så viktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså... varför inte bara strypa flödet istället för att mixtra med olika pumpar etc. Sätt en liten kran/klämma/skruvtving på slangen eller liknande vad ni nu har hemma och minska flödet.... Ett nitratfilter skall det bara droppa ifrån med några liter i timmen. Gör så de första dagarna med fosfatfiltret om ni är oroliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är det så jobbigt med en enkel timer med initialt 1 timme per dag med den pump man så småningom vill köra 24/7, sen är det ju bara att succesivt öka tiden när man ser att burken mår bra.

He He.. Det var så jag löste det som jag skrev.. Anledningen till olika pumpar var att all media ligger som en klump på botten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1) 2)Var försiktig i början. Kolla Ph också i början. Inget problem att låta järnoxiden ligga still i 23 timmar enligt min egen erfarenhet och vad jag hört från ytterligare en handfull personer. Med din vattenmängd borde inte "dött" vatten ha någon betydelse heller.

Men din metod borde ju gå precis lika bra bara att du får kolla ph vid 4 tillfällen

om du ska vara riktigt petig.

Har sett nått spännande nu efter ett halvt dygn..

LS:en släpper luftbubblor mer eller mindre konstant.. Det ser ju inte ut som mineralvatten direkt men det är någon bubbla / 10 sekunder.. Lurade lite på nitrifikation pga sänkt ph.. Men ph:t ligger på 7.6 mer eller mindre konstant.. Haka inte upp er på siffran 7.6 eftersom proben inte är kalibrerad på år och dar.. Jag tittar inte så mycket på värdet utan mer på trender. Och jo jag skall kalibrera den vilken dag som helst.. :)..

Nån som råkat ut för nått liknande när ni startat upp ?...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...