Gå till innehåll

Henriks 240L


Henrik.Å

Rekommenderade inlägg

Hej tänkte skriva lite om mitt 240 kar som varit igång nu sedan uppstarten augusti -05

Hade haft sötvatten några år men hade börjat snoka runt lite här på SG förra våren och när skatteåterbäringen sen kom kunde jag inte hålla mig längre.

Det blev ett 240L med 2 st 100L under karet som sumpar sammankopplat, i ytavrinningen är det tre hål på höjden och blå filtervadd för att mildra sörplandet, ville ha tre hål för att kunna justera vattennivån i ytavrinningen men också för att kunna dra slangar till de olika karen.

I det högra 100L försökte jag mig på en DSB det gick inte alls hade inte läst på ordentligt fast jag trodde det då,

och i den västra hade jag LS och svart filtermatta för att hålla LS:en på plats och blå matta för att filtrera, där hade jag också 2 påsar nollnitrat.

glad och lite naiv som jag är tänkte jag att detta blir bra, det har gjorts en del förändringar på systemet sen dess :)

Här är lite första bilder på hur det såg ut då...

post-1811-1446891294435_thumb.jpg

post-1811-14468912944507_thumb.jpg

post-1811-14468912944647_thumb.jpg

post-1811-14468912944785_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

under året som gått så har det ena 100L karet blivit flyttat till köket och är numera yngelkar för mina banggaier, DSB:n har plockats ur och blivit en RDSB som startades i juni och tar sig bra.

Och numera är där en sump på 100L som rymmer några träutströmmare med en stellarpump 2ggr 192L/h

och en strumpa med rowaphos.

Den blå filtrermattan har plockats bort ur ytavrinningen och ersatts med två slangbitar på 30cm som vattnet följer och minskar sörplandet.

En Aquamedic NG 2+150w med t5 och moonlight har spridit ljus över tillvaron sedan oktober förra året.

Övrigt så är det en eheim 1260 som returpump, numera borta är den newjet3000 som först var där, bättre flöde och lite tystare blev det.

Cirkulations pump är en Newjet 1700 som tycker om att släppa på sugpropparna och blåsa runt sand och bös i hela karet :x

lite fler bilder

post-1811-14468912944933_thumb.jpg

post-1811-14468912945091_thumb.jpg

post-1811-14468912945261_thumb.jpg

post-1811-14468912945429_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser snyggt och stilrent ut.. Hittar dock ingen info om skummare.. Vill ju givetvis se helbild och bild på sumpen.. :)

Hur tyckte du att filtermattorna fungerade för att bli av med friflytande skit.. Lurar på att montera en som en kassett som jag kan använda tillfälligt när jag har stökat runt på botten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skummare har jag aldrig haft, nästan iallafall byggde en efter stigigemlas ritning med petflaska en regnig dag.

Anledningen till varför jag valde bort skummare var att jag ville sköta näringsexporten på annat sätt med macroalger i sumpen och DSB, jag ville försöka hitta "naturens egen väg" hittade ingen väg utan mer en snårig liten stig som var svår att ta sig fram på, om jag får uttrycka mig så.

Den blå filtermattan tyckte jag funkade kanon till att filtrera med, hade den tjocka varianten den som är ca 8-10cm tjock

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den nyaste helbilden jag har är den där man ser kuddarna på golvet och den är från april i år,

Ska avveckla detta karet och tanken var att mina föräldrar skulle ta bilder på karet idag för imorgon ska det plockas ner, men min älskade Newjet pump i karet beslutade att släppa idag och täcka hela karet med en mysig grå dimma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

räknade till 29st igår, jodå ska flytta över allt ikväll till ett 540L som står i den nya lägenheten, känns allt lite nervigt men det går nog bra.

jasså har du tagit bort överbyggnaden nu? man kanske kan få komma och kolla nån dag framöver, nästa vecka väntar skottland och dess whiskylager men sen så :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jepp just nu lutar det åt en ATI Bubble Master men vi får se vad det blir, det är några veckor kvar innan det kommer vatten i det nya karet, kanske blir det inte förrän oktober det hänger på bengan och han som ska limma karet, han ville ha 500 för att limma det på plats, det var inget svårt beslut att ta kan jag säga :)

om 1-2 månader är de stora nog att flytta vidare då får du gärna ta över några.

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter inte dumt att slippa släpa up akvariet tre våningar:)

Okej så det är gott om tid då, sen skall det nya bara fyllas med och liknande ett mindre jobb.

Jag kanske måste avvekla mitt kar pga utlands resa, men jag vet ej exakt när detta kommer hända. Jag och tjej håller på att planera och spara till en jordenruntresa med båt. Så mitt kar ligger risigt till :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske måste avvekla mitt kar pga utlands resa, men jag vet ej exakt när detta kommer hända. Jag och tjej håller på att planera och spara till en jordenruntresa med båt. Så mitt kar ligger risigt till :(

Det var väl spara nu skulle göra och karet har du ju redan.. :)..

Snyggt med bilderna på karet Henrik.. Men du skall alltså göra en flytt på karet idag till ett 540 ??.. Kommer att bli kul att se skillnaden mellan ditt nuvaranade och det nya.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hoppas du kan ha kvar akvariet, räntan e fortfarande låg det e bara att låna :ler:

jepp håller på och flyttar över sten o grejer nu, tar en liten paus nu sånt här tar alltid längre tid än man tror iallafall för mig som är tidsoptimist "äh tar la bara nån timme" tänkte jag.

Jepp ska flytta över allt till ett 540 som jag har i den nya lägenheten, det är inte särskilt långt jag flyttar det är bara en våning upp till en trea, jag och tjejen flyttar ihop.

Knixen nu är bara att få tätt från den feta Iwaki pumpen jag fick låna av bengan som ska pumpa vattnet 3.5 meter upp i 540 karet det läcker en del på trycksidan av pumpen.

Sen när det nya 934L karet kommer som bengan håller på med nu då blir det julafton för mig :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är ju inte helt enkelt. Men pocillopora damicornis har tunnare och längre polyper än stylopora pistillata som är kortare och mer som en lite rund bukett. Pocillopora ska också ha tydliga klumpar i toppen av grenarna. Allt det där är ju simplet om man har an av varje bredvid varandra men har man bara en är det ju mycket svårare.

Snygg är den i alla fall din korall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...