Gå till innehåll

Vilken utrustning till saltvattens-akvarium?


burton666

Rekommenderade inlägg

Hej, jag har aldrigt haft ett akvarium tidigare men varit sugen på att skaffa det länge. Så nu har jag innförskaffat ett 420L (150x51x62)akvarium och skulle vilja ha saltvattensfiskar i det.

Men efter att ha skummat runt lite på det här forumet så har jag insett att det inte är så lätt som jag trodde (pump, vatten och fiskar :))

Jag fick med ett "Fluval 4 innerfilter" och en "Elite 300W doppvärmare" är det något att ha eller var det bara nå skräp som dom slängde med i paketet?

Jag skulle uppskatta om någon kunde lista vilken utrustning jag behöver samt ungefärligt pris och kanske en länk om det finns någon nätbutik som säljer dom prylarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till Saltvattensguiden!

Det finns massor av länkar och massor av olika sätt att driva ett saltvattenskar på och mycket beror på vad du har tänkt att ha djur och/eller koraller i karet.

Det första tippset är att fortsätt att läsa på så mycket du kan om andras nystartade kar här på forumet.

Använd även gärna sök funktionen. Du kommer hitta en hel del.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag har aldrigt haft ett akvarium tidigare men varit sugen på att skaffa det länge. Så nu har jag innförskaffat ett 420L (150x51x62)akvarium och skulle vilja ha saltvattensfiskar i det.

Jag fick med ett "Fluval 4 innerfilter" och en "Elite 300W doppvärmare" är det något att ha eller var det bara nå skräp som dom slängde med i paketet?

Jag skulle uppskatta om någon kunde lista vilken utrustning jag behöver samt ungefärligt pris och kanske en länk om det finns någon nätbutik som säljer dom prylarna.

Hej, och välkommen till en fascinerande hobby.

Du verkar ha sökt runt lite på forumet och bland artiklar och du har säkert märkt att det finns egentligen inga som helst begränsningar på hur mycket du kan skaffa till ditt akvarium.

Man får väl säga såhär att du har egentligen skaffat dig en rätt stor burk som nybörjarburk, eftersom den större volymen ställer större krav på utrustning och så vidare.

I överlag så är det i princip enda du behöver för att komma igång en skummare, då den underlättar skötseln avsevärt. Har du dessutom levande sten (LS) i karet så får du med en hel del organismer som hjälper till att bryta ner olika typer av avfall.

Tänk på att "filtrering" i den form som det i sötvattensvärlden är frågan om kan inte alls fungera i saltvatten, då man får en lite svårhanterlig nerbrytningsprocess. Ditt Fluval 4 filter du har kan du använda som ett enabrt mekaniskt filter för att ta bort en del "skräp" som åker omkring i burken, men du måste då rengöra det väldigt ofta för att det inte ska bli en bakterikultur i det.

Alternativet är att t.ex använda det för aktivt kol för att göra vattnet klarare och finare. Det är fördelen med just Fluval 4:orna, filtermodulen.

Det beror naturligtvis på vilken nivå du vill lägga dig på. Vill du enbart satsa på fiskar så klarar du dig nog utan levande sten och belysningen är mer till för att fiskarna ska se färggranna ut.

Vill du ha koraller i olika former, ja då bör du ha någon form av levande sten och kanske tänka på att ha ett speciellt spektra på lysrören som korallerna gillar.

Sedan kan du utveckla detta i hur många nivåer du än vill. Titta runt lite på medlemmarnas akvarium och se vad dom har satsat på för utrustning och sådant så ser du till slut var du själv vill lägga gränsen.

Till sist kan jag bara råda dig till en sak; läs, läs och läs så mycket du bara orkar. Genom att studera andra och bilda dig en uppfattning om hur allt hänger ihop så märker du genast att det ibland låter krångligare än vad det faktiskt är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Cliff!

Jag tror ingen som kan hjälpa dig och ge dig ett rakt svar. Jag tror att det bästa för dig nu när allt är snurrigt är att du diskuterar med någon. Helst samtidigt som du tittar på den personesns kar och han/hon visar hur det karet fungerar.

Jag vet själv att det är mycket som snurrar och det kommer det att fortsätta med. Varför du bör titta på någons kar är för att få något att fästa dina tankar vid.

Jag vet att det finns massor av stolta akvarister som gärna visar upp sitt kar för någon som är intresserad. Ställ en fråga här om det finns någon som vill visa sitt kar i Gävles omgivning.

Sedan bör du ställa frågor som är lite mer konkreta så det blir lättare att svara för vi vet inte vad du vill.

LYCKA TILL!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cliff Burton dog för länge sedan så det vore trevligare med ditt riktiga namn. Men du ska ändå vara välkommen, det finns massor av trådar där du kan hitta en massa info om vad du behöver.

Hehe, jag är faktiskt en av dom få i Sverige som heter Cliff, dock inte Burton i efternamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som ett stort fanatiskt metallica-fan hälsar jag dig välkommen till guiden =)

Som tidigare skrivits så läs runt i trådarna på starta nya akvarium trådar.

Där får du mest information om vad som behövs.

Men grundläggande är väl bra beslysning, skummare, levande sten, och bra cirkulation!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...