Gå till innehåll

Skicka Levande Sten


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Hejsan, har lite funderingar..

Jag hade som tänkt köpa levande sten ifrån Ingvar Hellmalm om det går att lösa transporten på ett bra sätt.

Så nu till funderingarna.

Vilka olika sätt finns det att skicka stenen på?

Jag ringde till posten och det ändä dom kunde erbjuda var att skicka en helpall och det skulle ta 2 dagar pluss inlämningsdag.

Så frågan är, finns det snabbare sätt att skicka på?

Vet ni isåfall vad det kan kosta?

Väntar på en offert från DHL, får se vad dom säger om frakttid och kostnad.

Om det inte finn nått snabbare sätt som inte kostar en förmögenhet, tror ni att levande sten överlever en frak på 2 dygn + inläming, om man skickar i svarta sopsäckar och blött tidningspapper?

Och nån som vet ungefär hur stor plats 150 Kg levande sten tar?

Annars får jag väl hyra mig en hyr skåpbil och bila ner, det är ju bara genom hela sverige :smiley17:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja skaffa friloglit lådor. 8st och ja det funkar med att låta de fraktas 2-3dagar i en frigolit låda. 20-25kg per låda

Annat allternativ är ju bussgods

Att skicka en låda på 60x60x60 och 20kg med leverans följande dag med posten skulle kosta 660:- per låda

och med bussgods 60x60x60= 0,214m2 = 313:- lådan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey, så istället för att skicka det som ett paket så skickar man det som 8 paket?

För det ändå hon kunde erbjuda på 150 kilo var helpall.

Men om jag skickar 8 paket så blir dom ju bara 20 kg styck ja =)

så med bussgods kostar det altså 2500 kronor? och hur lång tid tar det från skåne til umeå skulle du upskatta? när jag frågade dom hur lång tid dom tog från helsingborg när jag var sugen på diskustok akvarium så skulle dom ta en vecka.. så bör väl va nått liknande, och det känns nästan lång tid.

Men fick nu svar från DHL att skicka 150 kg via vägtransport skulle kosta bara 624 + moms och vara framme på 2-3 dagar, förutsatt att paketet inte är skrymmande, och det är frågan, det kanske räknas som skrymmande... ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade som tänkt köpa levande sten ifrån Ingvar Hellmalm om det går att lösa transporten på ett bra sätt. Och nån som vet ungefär hur stor plats 150 Kg levande sten tar?

Annars får jag väl hyra mig en hyr skåpbil och bila ner, det är ju bara genom hela sverige :smiley17:

Titta på den här posten. Där är c:a 240kg paketerat i lådor.

Där ser du även flytkraften i liggunderlaget...

Bila ner och hem från skåne är ju bara några mil, vi är ju norrlänningar för sjutton! Det är ju annat om man är sörlänning, då känns ju 2 mil som "långt bort". :ler:

Nej skämt och sido. Du får helt enkelt ställa i relation till kostnaderna. Se om du inte kan ta en större mängd LS när du ändå är där och hämtar, samt att du själv förmodligen kan handplocka just dom stenar du vill ha av honom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sten flygs till Sverige i frigolitlådor med lite fuktigt tidningspapper. De klarar sig länge på det sättet om man packar "lufttätt". Du kan alltså välja ett långsamt billigt sätt utan problem. Be Ingvar att packa dem med lite fuktigt tidningspapper i sopsäckar som knyts ihop och sedan i lämpliga lådor. Sen kan du skicka med någon långsam lastbilstransport eller järnväg. Jag skulle säga att du säkert har minst en vecka på dig säkert mer. Du kommer att få lite nitrit när du lägger i den men ditt kar är ju under uppstart så det spelar väl ingen roll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sten flygs till Sverige i frigolitlådor med lite fuktigt tidningspapper. De klarar sig länge på det sättet om man packar "lufttätt". Du kan alltså välja ett långsamt billigt sätt utan problem. Be Ingvar att packa dem med lite fuktigt tidningspapper i sopsäckar som knyts ihop och sedan i lämpliga lådor. Sen kan du skicka med någon långsam lastbilstransport eller järnväg. Jag skulle säga att du säkert har minst en vecka på dig säkert mer. Du kommer att få lite nitrit när du lägger i den men ditt kar är ju under uppstart så det spelar väl ingen roll.

Tack för den infon =)

Fick dock en offert från DHL nu.

Jag sa att vi kommer skicka 8 lådor med ca 20 kg i varje och ville ha ner det på 2 dygn. priset skulle då bli 1500 kr.

Detta tycker jag låter som ett mkt bra pris =)

Tror du det går att få billigare med någon annan firma?

har själv svårt att tänka det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...