Gå till innehåll

risk för alger?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Ska sätta igång med caulerpa i sumpen, har ett fack som gått med bara ls utan belysning och tänkte sätta i caulerpa i detta fack. Jag fock belysningen idag, men har inte fått tag på caulerpa, funderarde på om det finns någon mening med att börja köra så smått med belysningen redan nu innan caulerpan så stenen (den som ska vara kvar) vänjer sig vid ljus? Ska kanske vara lite försiktig, det är dock inte så mycket sten det rör sig om, kanske 10-15kg, har typ 110 till i karet, med tanke på algblomning (det vill jag ju ha men av caulerpa inte brunalger eller annat skräp)? Det är kanske inte bara alger jag ska vara rädd för, kanske råkar ut för något annat klydd med vattenvärdena?

Någon som har några tankar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

hm nu behöver jag synpunkter och råd!

Jag planterade in caulerpa och satte igång med belysning 24/7 för typ två veckor sedan, första dagarna gick allt bra, fick lite brunalger, men det såg inte så farligt ut. Men efter ytterligare några dagar började jag få lite röda slemalger och nu är facket ganska rött :( Vad ska jag göra? Har haft lite alger i huvudkaret tidigare, men inte mycket, det märkliga är att de försvunnit från huvudkaret och istället flyttat till sumpen.... Kan de tvingas tillbaka efterhand som caulerpan växer? Eller ska jag direkt göra något, dra ner på ljuset kanske? Slemalger är väl egentligen bakterier va?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan jag har bytat uy min caulerpa mot spagetti alg kommer ej i håg latin namnet men fått mycket bättre rening och mindre alger som man ej vill ha växer mycke bättre också och inte så ljus känslig släcker ljuset ibland .mvh drakfisk. beställde det på clownfisken i köpenhamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm nu behöver jag synpunkter och råd!

Jag planterade in caulerpa och satte igång med belysning 24/7 för typ två veckor sedan, första dagarna gick allt bra, fick lite brunalger, men det såg inte så farligt ut. Men efter ytterligare några dagar började jag få lite röda slemalger och nu är facket ganska rött :( Vad ska jag göra? Har haft lite alger i huvudkaret tidigare, men inte mycket, det märkliga är att de försvunnit från huvudkaret och istället flyttat till sumpen.... Kan de tvingas tillbaka efterhand som caulerpan växer? Eller ska jag direkt göra något, dra ner på ljuset kanske? Slemalger är väl egentligen bakterier va?

Mattias! Detta är ju bra, ditt algfilter gör ju sitt jobb, dvs konkurerar ut algerna i huvudkaret o låter dom växa i algfiltret istället- det är ju så ett algfilter funkar. de spelar ingen roll vilka alger du har i sumpen, alla alger där är välkomna eftersom dom annars hade varit i huvudkaret. Sen kommer de olika algsorterna komma o gå i sumpen allteftersom tex fosfat sjunker etc./Jonas R

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det ligger nått i det, kanske bäst att avvakta och se vad som händer. Min förhoppning med algerna i sumpen är ju att få lite bättre näringsexport från karet och att få ner nitraten en bit.

Kanske bäst att hålla sig lugn (som så ofta i den här hobbyn)

Någon som har några andra idéer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...