Gå till innehåll

inställning mc500


<<JOHAN>>

Rekommenderade inlägg

Har dragit igång mitt akvarium med levande sten för drygt 4 dagar sedan.

Har har då fått veta att jag ska börja med att ha skumar koppen högt upp.

Men hur ska jag ha den svarta skivan som jag kan dra upp-ned? har ritat en vit pil på den jag menar?

En litefråga vid sidan om också, lite osäker på hur en glas ros ser ut:smiley9:

Men jag har något som jag tror är en glas ros, men den är bara framme i mörker direkt om det blir lite ljust så försvinner den i i ett litet hål i levande stenen

post-2378-1446891297978_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den svarta skivan skall alltid vara i bottenläget och används inte för att justera skummaren. Det enda du justerar är höjden på skummarkoppen och hur mycket luft den skall dra in. Mitt luftintag står på 13.30 och koppen är i botten, men det är förstås något man får laborera med. Jag märker dock ingen direkt skillnad hur jag än justerar vilket känns lite konstigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den svarta skivan skall alltid vara i bottenläget och används inte för att justera skummaren. Det enda du justerar är höjden på skummarkoppen och hur mycket luft den skall dra in. Mitt luftintag står på 13.30 och koppen är i botten, men det är förstås något man får laborera med. Jag märker dock ingen direkt skillnad hur jag än justerar vilket känns lite konstigt.

Om man läser det här http://www.simontorp.se/pdf/Deltec%20Multi-Compact%20MC500.pdf

så står det ju att det är en justerbar fördämnings skiva. så är det meningen att den ska vara fult ned tryckt ?

skummar bra mycket mera om jag drar upp den lite

eller är jag ute och cyklar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag tror du tänker rätt då den skiva du menar är den du reglerar vattenhöjden med i skummaren. Skummaren kan ju stå i olika djup av vatten i sumpen. Det finns ju max och min nivå på skummaren. Så med skivan kan du justera upp vattennivån till lagom höjd om skummaren står i lägre omgivande vatten. Jag har själv haft en massa problem med min MC500 men just nu går den både tyst och bra. Har dock inget att skumma ur än i ett nystartat kar. Var vaksam på gummibussningarna till axel i pumpen. Och kolla direkt du får oljud.

//Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer med GustavF, gummibussningarna gjorde en hel del!

Jo,jag instämmer också. Jag fick, efter att ha klagat lite, de nya röda siliconbussningarna och ett par gummilister som ska sitta under pumpen. Har dock inte monterat i dessa än. Jag hann köpa nya innan siliconbussningarna kom och min handlare hade bara de gamla, svarta, som jag monterade, insmorda i skyddande silicon. Jag märkte och fick bekräftat att de gamla, svarta bussningarna krymper efter en tid, ibland kort tid. Frågan är om de nya, röda siliconbussningarna finns ute i handeln? Försök få tag i dessa i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...