Gå till innehåll

Hur snabbt kan man höja vattenvärden


Linnex

Rekommenderade inlägg

Har misskött karet under sommaren och har låga värden. Korallerna ser lite hängiga ut och gjorde då vattentest.

Har CA 360. Mg 1050 och KH 5,6. Övriga värden ser bra ut.

Hur snabbt kan man höja upp värdena utan att stressa sönder korallerna mer än vad de är och hur många ggr bör man dela upp doseringen/dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver minst ett kg Magnesiumklorid för att få upp magnesiumhalten.

Hundra gram Kalciumklorid borde räcka för kalciumvärdet.

Dessutom måste man kolla kH och pH så att inte de hoppar iväg.

Jag skulle börja med bara Magnesiumklorid 100 gram/dag och om det behövs tillsätta bikarbonat för att se till så att kH inte sjunker och natriumkarbonat för att hålla pH ööver 7,8 när ljuset tänds. När Magnesiumhalten är uppe i 1350 skulle jag börja justera kalcium.

Men kalciumvärdet och kh är egentligen inte särskilt lågt. De värden motsvarar en salthalt av 1.023 ungefär.

Ser korallerna hängiga ut skulle jag nog först byta vatten. Är det spårämnesbrist ser de bättre ut redan efter 50 liter färskt vatten. (Fast effekten varar inte så länge).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan jag fick ordning på mitt KH som låg på runt 6-7 dKH, höjde jag det med 3 enheter på en och samma gång med Salifert pH & KH+. Jag mätte upp 30 ml buffertpulver i en bägare och lät akvariumvatten rinna över i bägaren och ner i karet med bufferten. (detta gjorde jag i sumpen). Jag såg ingen påverkan på fiskar, räkor, krabbor, mjukkoraller, SPS eller LPS. Min pH mätare uppmätte en maximal nedgång av pH:t med 0.4 enheter.

Detta har jag gjort flera gånger, även med Mg pulver (krävs väldigt mycket pulver för att få upp nivån 200-300 ppm).

Jag rekommenderar inte denna metod då andra med bra mycket mer erfarenhet än mig avråder till det och att alla snabba förändringar i vattnet är dåliga förändingar. Jag ville bara förmedla att det inte är helt omöjligt om det skulle vara akut.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog bara byta i sumpen om det inte är någon panik.

Nä... ingen panik. 1/3 av korallerna är ihopdragna. Resten ser ut som vanligt.

Har börjat sakta men säkert höja värden. Har även startat fläkten i överdelen vilket gör att jag även har sänkt dygnets topptemperatur något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...