Gå till innehåll

Ventilation och fukt


Oscare

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag heter Oscar och är nyreggad här på guiden. Har mest läst andra inlägg och tyckte det var dax att regga in sig.

Jag har läst en del inlägg om fukt och börjar oroa mig för avdunstningens påverkan på inomhusmiljön samt eventuella fuktskador som kan uppkomma. Vi bor i ett radhus med självdragsventilation från 1974. Det fanns inga tilluftsventiler när vi flyttade in. Självdraget är i stort sett noll på sommaren och lite.lite bättre på vintern. Alltså dålig ventilation som även mina grahar. Det som skiljer dem från mig är att jag har ett akvarium på 600 liter i mitt vardagsrum...

På vinterhalvåret har jag fukt på fönstrens insidor. Jag har installerat något tilluftsventil, men det innebär att när den kalla luften utefrån kyler inneluften vid ventilöppningen så kondenseras den fuktiga inneluften mot denna.

Finns det någon har som har kunskap hur man kan rätta till detta problem? Man vill ju inte heller lägga en förmögenhet på ny ventilation bara för akvariet. Avfuktare har jag köpt men känner att det inte är lösningen på problemet

Tack för hjälp

Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan är det väl så också att på vintern kan det vara rätt mycket avdunstning från akvariet, då man har mycket torrare luft på vintern. Sedan är det väl rent generellt mindre varmt i lgh/hus på vintern, så skillnaden mellan akvarievattnets temperatur ytterligare späder på avdunstningen.

På sommaren har man istället värmeproblem, men säkert mindre avdunstning tack vare ovan nämnda effekter.

Det är inte ett helt enkelt kapitel det här, men rent generellt så vill man ha det fuktigt i en inomhusmiljö då det är bra för människan. Däremot känns det ju lite trist med att få leva med fukt på rutorna.

Kanske ha någon slags cirkulationsfläkt (typ takfläkt) som vispar runt luften och cirkulerar ut den till resterande lägenheten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Faktum är att jag har en luftvärmepump. Jag kör den på dry hela sommaren. Problemet märks i större grad på vintern. Då kan man inte köra vp på dry heller. Är det någon som har lyckats få ett bättre självdrag eller rent av har gjort om det till mekansisk ventilation?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fukt på rutorna får du absolut inte ha. Det kommer på sikt ge fuktskador. Skaffa en hydrometer (köps billigt hos tex Classe) och kolla upp vad du har för luftfuktighet i huset. Har för mig att man inte skall ha högre än 65%. Är det högre är det risk på sikt för fuktskador. Ligger du rätt där så är det fönsterna som är boven med för dålig isolerinsfaktor. Har du för hög fuktighet så bör du ventilera eller avfukta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bodde i ett radhus från 70 talet för ca 10 år sedan och hade samma problem som du. Jag monterade in två luftvärmeväxlare och fönstren blev imfria.

Luftvärmeväxlarna såg ut som innedelen på en luftvärmepump men innehöll en värmeväxlare och genom två hål i väggen sög den in ytterluft resp. blåste ut gammal luft. Jag vet ej om det finns något liknande nu för tiden, men det var ett enkelt sätt att förbättra ventilationen utan att öka uppvärmningskostnaden så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

En avfuktare är ungefär samma som en värmepump men du utnyttjar kondensationsenergin. Du får tillbaks mer värme i watt räknat än du stoppar in som el om värmen går tillbaks till rummet. Den kalla luften från avfuktningen måste gå över kompressor och dylikt för att ta vara på värmen. Det får inte vara en sådan som skyfflar ut värmen på utsidan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...