Klubbsson Postat 22 februari 2005 Dela Postat 22 februari 2005 Kopparbandad pincett, den käkar massor av glasrosor. Innan jag skaffade den så pressade jag lite citron i en spruta som jag hadde på glasrosorna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 22 februari 2005 Dela Postat 22 februari 2005 Miss, miss det var en borstmask som räkan åt upp. Lysmata wuerdemanni skall äta Aiptasia sägs det, men mina gjorde det inte. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Darkie Postat 27 februari 2005 Dela Postat 27 februari 2005 http://www.saltreef.com/PhotoStudies/PeppermintDeath.htm Om man läser bildtexten så är den räkan inte döende, däremot så håller den på att ömsa "skinn". Om räkor är som krabbor o kräftor så är det nya skalet mjukt o sårbart de första dagarna, kan ju vara därför som masken/ maskarna, kunde "komma åt" den.Men jag håller oxå med om att en borstmask på 20 cm lär kunna göra en hel del skada på friska individer i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 14 mars 2005 Dela Postat 14 mars 2005 Dom flesta borstmaskar är nyttokryp,men det finns undantag som t.ex oguilvida eller vad den nu heter,brukar ge sig på tridacna och sniglar etc.men gyltor och pepparminträkor käkar såna,och blir problemen stora så har Salifert ett preparat som heter exit-worm eller nåt sånt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 15 mars 2005 Dela Postat 15 mars 2005 är det bara jag som vill ha borst maskar i akvariet det är ju bara ett få tal som blir stora å farliga jag har planterat in från dykarens akvarium tycker dom är väldigt bra nytto djur om det skulle dö nått bakom stenen eller om det blir mat över Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 15 mars 2005 Dela Postat 15 mars 2005 Vanligtvis är de ju helt ofarliga.När det gäller borstmaskar så anser jag att de är nyttiga djur tills dess att de har bevisat motsatsen.När det gäller krabbor antar jag att de är otäckingar och plockar bort dem innan de har hunnit göra någon skada (anemon och acropora-krabbor undantagna).Får man för mycket borstmaskar så har man troligen någon form av obalans i akvariet... de måste ju livnära sig på något... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.