Gå till innehåll

Id korall


keyser

Rekommenderade inlägg

Ingen blåkorall med de polyperna (på närbilden) i alla fall. Ingen lobophyton heller som jag gissade på tidigare när du sa att den var mjuk. Är det verkligen en mjuk läderkorall? Tycker att det ser ut som en stenkorall på närbilden också. Det finns t.ex. psammocora som polyperna påminner mycket om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom fram till att det är en blåkorall och att den är köpt av Ingvar för längesedan, han kände inte igen den pga av han aldrig sett den i sån förstoring.

Korallen ska jag vara rädd om då den står på Cites 1 A listan och är ovanlig i naturen.

Den brukar vara mycket tålig och drabbas aldrig av de sjukdomar som stenkoraller får. Den är dock temperaturkänslig och tål inte över 30C och behöver ett järntillskott i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Har du kollat om den är blå på undersidan? Vore mycket intressant att veta för jag trodde inte Heliopora coerula kunde ha den typ av polyper som du fotat. Jag har sökt på nätet och bara hittat bilder på den vanliga polypsorten. Därmed inte sagt att det inte finns blåkorall med sådana polyper som du har.

Det är möjligt att du är lycklig ägare till en ovanlig sort och vi har lärt oss något nytt av den här tråden.

Mina blåkoraller (fripassagerare med LS) växer bra men suger rätt mycket kalk ur vattnet och som någon skrev vill de gärna ha järntillskott. Det finns till och med akvarister som ser dem som besvärliga och vill bli av med dem och det är inte så enkelt när de etablerat sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...