Gå till innehåll

Planeringshjälp önskas


Daniel H

Rekommenderade inlägg

Tjo

Nu har planerna kring sumpen börjat klarna lite!

Insåg snabbt när jag började rita på den att det skulle bli väldigt trångt och bökigt att jobba under akvariebänken. Då såg jag Svärds lösning med skåpet bredvid. Löste platsbristen! Burkarna blir endast 380mm djupa men å andra sidan ganska långa och det borde rimligtvis vara enklare/bättre med tanke på pvc, underhåll etc att rada upp tekniken istället för stapla den på djupet under bänken.

Bilderna bifogade visar bara ide´n. Jag gör ett skåp med pardörrar som döljer tekniken. Möjligen om sumpen håller sig snygg så sågar man ut ett "fönster" i luckorna så man kan se den.

Jag har ju vatten och avlopp som jag kan ansluta till skåpet så därför har jag lämnat plats för osmos på vänster sida och utrymme under så jag kan fälla in en golvbrunn i botten.

Jag tänkte mig att jag gör skåpet med brunnen klar och sedan åker till en golvfirma med den så får dom lägga våtrumsmatta inne i hela skiten. En upphöjd kant utåt och sedan kan det svämma över bäst det vill.

Vet någon om våtrumsmatta är olämplig? Antimögelmedel eller liknande?

Komentera gärna! Bra eller dåliga lösningar så kan jag kanske utveckla detta ett par steg till.

post-2715-14468913097775_thumb.jpg

post-2715-14468913098022_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar över hur flödet ska lösa enklast.

Som jag har uppfattat finns det ett par tumregler över flöde:

10x displaytankens volym genom sumpen, I detta fall 10920 L/H!! Kan det vara rimligt?

20x cirkulation av refugiumet för makroalgerna, refugiumet klarar sig med mindre. Hur funkar det när refugiumet ser ut som min senaste bild. Facket för makroalgerna är 75L, refugiumet 250L. Räknar man in DSB:n i volymen när man uppskattar cirkulationen x refug volym? Räknas endast första facket för cirkulationen för makroalger?

Ska man ha 20x hela refug/makrofack blir det 6500 L/H.

Ska man ha 20x makrofacket blir det 1500 L/H.

Stor skillnad och stor förvirring ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag köpt lite mer grejor:

Skummare blev ATI BM som var billig!! och verkar omtyckt av dom som har den.

Sander ozone 200mg

Osmoms Aquatic nature 120s, hade velat ha med SI filter men dom hade dennapå rea hos aquapro där jag köpte resten av grejorna. 910skr! SIfiltret ska gå att köpa löst någon som vet var?

Kvar att köpa är pumpar 1st till closed loop och 1st till retur från sump. Behöver även en mindre pump som jag planerar cirkulera en nergrävd slinga med för kylning. Sen blir det säkert någon till pump till något jag inte tänkt på än.

Armatur, och ev akvariedator/redoxstyrning håller jag också på att fundera kring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med nya saker.

Kolla SI med ett test om du verkligen behöver ett SI filter efter osmosen

Om man ser på de olika bilderna vart kommer karet stå på denna bilden?

attachment.php?attachmentid=8029&d=1157712329

attachment.php?attachmentid=8651&d=1159296823

Ja det kommer funka med sådan matta. Håller med att har man ett utrymme för akvariet varför knöka ner allt under karet. Under karet kan hinkar/spänner, salt, osmos tunna etc stå så länge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar.

Fotot är från hallen sett mot vardagsrummet. På ritningen är vardagsrummet neråt och hallen uppåt om du förstår. Sidoskåpet hamnar runt hörnet till vänster.

Lite svårt att förklara :)

Jag är lite orolig över vår vattenkvalité då vi har egen brunn.... Kör ett filter som tar bort järn och mangan och ett filter som sänker hårdheten som ökar med järnfiltret eftersom detta innehåller kalk. Jag ska försöka göra ett nytt vattenprov på ett tag då vi precis ska installera kalkfiltret. Ska se om det finns med SI på den labrapporten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey jag hänger med. Trodde det var ett separat rum för akvariet

Skulle ändå byggt så att all teknik etc får plats under karet så slipper man ha detta i ett separat skåp inne i vardagsrummet.

Om du ändå skall se det hela från Vardagsrummet så bygg bänken den skall stå på så hög att du ändå kan få in allt under och en bra höjd för synen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo... Har också funderat på en hög bänk men iom att jag har 35cm nivåskillnad till hallen så blir det så jäkla högt sett från det hållet.

Har skissat på hur vinklarna blir från armaturen också, synd om man bländar alla som kommer och hälsar på. Iof kanske dom inte ser om man har glömt dammsuga om man kör 750w metallhalogen i ögonen på dom :P

Jag gör takhöga luckor i MDF som jag rollar på utsidan med väggfärg lika allt annat.

En fast bit sockel på skåpet mot golv 57mm så jag kan fortsätta med den förbi skåpet och får därmed bara en liten springa mot sockeln och en springa iom att det blir pardörrar. Om du ser på planritningen så blir det ett utrymme/hörn på höger sida om jag inte gör skåpet. Iom skåpet så kan det bli "slätt" ända ut mot vägg.

Jag är möbelsnickare så att få till skåpet snyggt ska nog gå vägen ;)

Principen är att det inte ska synas att det är ett skåp utan flyta ihop med väggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst mer om DSB och kom på en lite konstig ide. Har läst att man bör ha ett extra förstärkt akvarium för wavebox? Förstärkning i överkant på akvariumet hade jag tänkt göra av en 20mm plexi som jag fräser ut med mellanstag och "eurobracing". Denna skiva får sticka ut ca 15mm utanför tanken, jag fräser ett spår för glaset kanske 8mm sjupt och sätter silikonen ovanpå glaskanten och trär så att säga ner plexistödet uppifrån. Tror det blir en jäkligt frän effekt då plexit kommer leda ljus från armaturen ut till kanten så det blir som en lysande list och dessutom jäkligt styvt.

Nåja tillbaks till DSB. Urspungliga tanken var att ha den i refug. MEN om jag skulle göra akvariet ca 13cm högre så skulle jag kunna limma glastrianglar med höjd ca 10cm mellan botten och dom stående glasen. Dessa förstärkningar skulle då döljas av DSB:n.

Iom att jag flyttar all teknik till sidan så behöver jag inte särskilt mycket utrymme under burken. Mest för tillbehör + ett skåp för elen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar Stig

Elcentralen ligger i tvättstugan så det går bra att bryta manuellt strömmen utan att gå nära tanken. Om det blir kortslutning så klipper väl jordbrytaren?

Vars tycker du jag skulle placera elen?

I sumpskåpet är det rimligtvis ännu mer utsatt och luftfuktighet etc som inte går så bra ihop med ström.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag även köpt uv-c och kalkmixer. Har djupa funderingar kring akvariedator eller en lösning med timers etc. Lutar nog mot en fulladdad aquatronica pga att det känns enklare att få ihop snyggt och enkelt. Sen är det bara en grej som kan jävlas ORDENTLIGT istället för en ev. småkrångel.

Har även kommit på att man kan göra en glaslåda för waveboxen på utsidan av karet och därmed slippa se den inuti. Blir borrade hål för allt och en slät skiva glas synlig inne i karet. Kör ut ett mörkt blått plexi som bakrund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Passade på att kolla på akvarielagret igår när jag var ner till Sthlm. Hittade iaf returpump. Någon kinesisk variant som säkert kommer paja på en vecka. Var hyffsad prestanda men mycket elförbrukning. 4000L 3,8m lyfthöjd 165w.

Ganska lustigt att denna pump drar lika mycket ström som en Red Dragon 16000L/h.

Dom hade två st som hade suttit i någon apparat som var trasig vi leverans så dom sålde pumparna lösa. Köpte bägge för 1500:- så jag har iaf en i reserv ifall kineserna håller sin vanliga std;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...