Gå till innehåll

Vita prick igen...


Jonne

Rekommenderade inlägg

Halloj igen...Tack för era tidigare svar..kanon sida detta för en Nybörjare som mig...

MEN!! Fick som sagt vita prick på alla fiskar för ca 10 dagar sedan....men Köpte UV 25 W för 7- dagar sedan...allt försvann på 2 dagar på fiskarna...Men nu Har Vit bröstade Girurgen fått mängder...Säkert 50 st per sida på fisken...

Vad göra??? Tips... Varför återkommer detta o så starkt..??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är vanligen två huvudanledningar till angreppen, stress och för dålig vattenkvalitet.

vitbröstade är ett kapitel för sig eftersom dom och några andra kirurger är extremt känsliga

det kan ta ett tag att få bort parasiterna eftersom dom angriper i cycler, ramlar av,förökar sig och angriper igen.

jag tycker ett Uv är det överlägset bästa sättet att bli av med problemet, men Uvet kan bara döda parasiterna i det frisimmande stadiet,dvs mellan angreppen på fisken.Men som sagt, det måste till optimal vattenkvalite och lugn miljö för för fisken - annars fäktas du du nog mot väderkvarnar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej jag har också en vitbröstad kirurg som fick prick i början och som försvann och sedan kom det till baks så jag gjorde så att jag la insuget till uvn där fisken brukar vara på natten och jag fick aldrig mera prick. kolla också att vattnet inte går igenom uvn för snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...