Gå till innehåll

snabbt alternativ till zeovitmetoden


acuario

Rekommenderade inlägg

Jag har ett tips för er som vill ha mer pastellfärgade stenkoraller och inte orkar med zeovitmetoden. ta ett 9v batteri och släng i i ca 30-60min, ta upp det och vänta, efter någon timme så är korallerna ljusa och fina och nästan alla bruna zooxantheller är borta. kör på med aktivt kol och gör ett vattenbyte på så mycket du kan, jag bytte ca 1/3 av vattnet nu ska det bara klarna upp och så får man hålla tummarna att de överlever denna chock. Jag har nog snart svaret på det.

sol.gif

Obs. Detta ska ni inte göra utan det var bara ett inlägg för att dämpa och stilla min ångest som jag går igenom nu efter att min batteridrivna pH mätare lossnade och ramlade i akvariet, jag måste ha satt fast den slarvigt och nu kommer konsekvenserna. Än lever de men en del är väldigt ljusa hoppas att vattenbytet + aktivt kol hjälper.

4_2_5v.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att jag lider med dig. Detta kan inte vara roligt.

Ett av skälen till att jag inte själv börjar med ett stort kar är att jag är livrädd för en krash/olycka. Det är både stora pengar och ett stora emotionella värden inblandade. Nu är min rädsla iofs säkert delvis överdriven, men det är ju som vanligt att man bara läser om katastroferna och inte om alla som har haft kar länge utan några större problem.

Man får bara hoppas att det går bra och att du kan lämna detta bakom dig, en erfarenhet rikare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det kanske inte är så fel,såg på Discovery härom dan, en konstgjord ö kallad Palm ön i Dubai ,där ska ett 9 kvadratkilometer stort konstgjort rev skapas på två år,dom använder strömförande järnställningar som bas och tillväxten är extrem,men att lägga batteri i karet är nog inte så bra.Mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallerna ser ut som när man överdoserar Korallenzucht`s Zeospur2! Ljusnar i färgen...

Efter någon månad är den mörka färgen tillbaka.

Hoppas det går bra! Du skulle nog redan sett tydliga tecken om det skulle bli någon massdöd! Det löser sig nog med lite aktivt kol.

Lite bilder på hur det se ut idag. Tillståndet är allvarligt men stabilt som läkarna säger.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser förbättringar på de blåtoppade acropororna och de rosa hysterixen och även den rosa acroporan så jag hyser hopp om livet men det tar nog några veckor innan de har repat sig helt. En liten blåtoppad frag som satt på en fraggsten har dött men det är det enda dödsfallet hittills.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser förbättringar på de blåtoppade acropororna och de rosa hysterixen och även den rosa acroporan så jag hyser hopp om livet men det tar nog några veckor innan de har repat sig helt. En liten blåtoppad frag som satt på en fraggsten har dött men det är det enda dödsfallet hittills.

Det verkar ju lovande :)

Håller tummarna för det bästa ;)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...