Gå till innehåll

Refugiumfunderingar


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Skall man odla alger i refugiet så skall genomströmningen vara så stor som möjligt och belysningen så stark som möjligt t.ex. 150W MH meningen är ju att man skall få en kraftig algtillväxt som man skördar! Refugiet bör ha omvänd belysning d.v.s. på natten. 2 fördelar jämnare pH samt avlägsnande av näring (nitat-fosfat)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja mangroveskott har jag också funderat på, får se hur det blir med det.

Men jag kommer nog köra med Argonitsand

http://www.aquapro2000.de/Dekoration___Einrichtung.51/DSB_System.292/AcroTropic_Aragonit-Sand_13.61kg.1544.html?osCsid=30b179f08790508245a9d9ef35ce04bd

Som sandbädd, eftersom den höll ph och kh stabilt... men man skall ju starta igång sandbädden med levande sand, och man skall inte blanda olika bottensubstrat.. så var i sverige kan jag köpande levande argagonitsand som kan jag blanda ut den nya med?

Varför skulle det inte gå och blanda olika sorter av bottensubstrat? Du behöver bara en liten mängd sand från ett etablerat refugium för att det ska bli liv i sanden. Det finns säkert någon på forumet som skänker lite levande sand till dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki.. nu har jag funderat lite mer på detta, och så här kommer jag nog göra..

Bygger ett akvarium som är 60x40 i bottenmått.. delar det på mitten, så varje del blir 40x30 cm... i ena delen har jag levande sten och i andra har jag DSB och makroalger.

Sätter 2 lysrör ovanför som belysning.

Kommer antingen att koppla min nuvarande returpump fr¨n sumpen, via UV och till refugiet, så köper jag en ny returpump som från sumpen till akvariet.

Alt så låter jag min nuvarande returpump vara som den är via UV till akvariet.

och så köper jag en till returpump som jag drar via en tkorning, där ena slangen går upp till karet och andra till refugiet så kan jag ställa flödet.

Sen från refugiet tillbaka till sumpen så gör jag en tankegnomförning.

Bifogar en bild på hur jag tänkte att refugiet skall bli.

Nu till några funderingar

1. verkar detta vara en vettig ide, eller skall jag som stig tyckte satsa på ett av allternativen? antingen sten eller DSB+alger

2. Vilken av alternativen på matning till refugiet verkar vettigast eller finns det nån fler idé på lösning?

3. Som material till DSB hade jag tänkt använda Aragonit:

http://www.aquapro2000.de/Decoration.51/DSB_System.292/AcroTropic_Pure_Oolitic_Aragonite_13.61kg.1544.html?osCsid=3c3819c0af22891add7a7a20a3f1bcce

Men har även hört talas om Miracle mud.

Vilken av dessa skulle du rekomendera?

4. om jag köper en påse Aragonit så borde det räcka till ungefär 8 cm sand i ena facket.

Om jag vill ha en djupare sandbädd, kan jag då dryga ut med korallsand?

skall jag då lägga den överst eller udnerst eller blanda runt det?

5. Nån som vill skänka levande sand till mig för att sätta igång det hela? :)

post-2407-14468913061144_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har som sagt inget refugium idag men om jag hade gjort det hade jag nog gjort delen med makro/dsb större i förhållande till din LS del om det är tekniskt möjligt. LS tycker jag man kan ha i karet istället (förstår om du kör ner lite LS dock). Du bör ha mer än 8cm för att det ska utvecklas till en dsb. Försök med 12-15 cm istället.

Hoppas någon annan kan hjälpa dig med det tekniska detaljerna.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki.. ja jag kan göra refugiumdelen större.. utan problem.. vill bara ha lite ls för tillväxt av diverse djur som inte har en chans att överleva i tanken..

kan göra tex refugiumdelen 40x40 och ls delen 20x40

Men då till frågan om man kan blanda aragonit med korallsand? och vad jag skall ha underst eller om jag skall rent blanda ihop alltihopa?

För skall jag ha 15 cm med aragonit så går det nog 3 påsar.. med frakt så landar deteta på över 1000 kr.. känns lite magstarkt.. eller är det v ärt att bara köra aragonit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...