Gå till innehåll

Refugiumfunderingar


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

När jag la ner levande sten i min sump igår, så störde jag mig över att min sump är så liten ochj jag knappt rymdes någon levande sten.

Sedan då jag skulle lägga ner makroalger så började jag fundera på att makroalgerna kommer ju kunna sugas in i pumpen till skummaren och sätta igen pumparna.

Så då tänkte jag att man kanske skulle haft ett separat refugium, så nu funderar jag på att göra såhär.

Om ni kollar på skissen så skall den stå där i bänken på andra sidan sumpen.

Det högra facket kommer jag att ha som ett osmosfack, och det vänstra får bli refugium.kommer bli ungefär 80 liter.

Min tanke är att skaffa ännu en aquabee returpup och ställa i samma fack i sumpen och göra en t korsning sen med en kran, och dra ena upp till karet och ena till refugiet, så kan jag ställa så att det ine blir så hög genomströmning genom refugiet, och så får jag lite mer cirkulation genom sumpen, för nu är det inte spciellt mycket, då uv och kräkar bromsar upp det hela, och jag har änfu funderat på 2 returpumpar så.

Sedan gör jag en genomföring i refugiet höft uppe på kortsidan, och leder vattnet tillbaka i sumpen

i refugiet så blir det då några levande stenar, och sen massa makroalger av olika sorter, främst nystanet som jag köpte på JR.

Kan jag belysa det hela med en vanlig 40w glödlapma?

skall denna lysa 12 eller 24 h/dygn?

en annan fundering är om jag skall köra på DSB,, jag har hört så mkt olika om detta så jag vet inte hu jag skall göra.

Många säger det är stor risk att det krashar.. stämmer det, och hur kan jag isf göra för att minimera risken?

kan jag använda min vanliga finkorniga korallsand?

Det här projekten kommer dock att ta upp hela min bänk, så var min framtida kalkmixer och övrig utrsutning skall rymmas det vetifan, men det får jag väl ta då :P

Vad tror ni om planerna? vill ha feedback på detta =)

post-2407-14468913022066_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du vill för mycket på för liten volym.

Jag skulle välja mellan dessa:

Levande sten utan ljus eller

Djup sandbädd + macroalger med lysrörsljus 2 x 18w T8 eller 2 x 24w T5.

Jag är trött på Caulerpa som växer över och tätar levande sten.

Skulle du misstänka något med sandbädden är det bara att stänga av returpumpen tills du har fixat problemet. Och det är lätt att dra alger som växer på sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för feedbacken

Ja det kanske blir för mycket att ha både levande sten och dsb och alger i 45x40x45 refugium?

Då kanske man kör på bara dsb och makroalger då.

jag har ju 120 kg levande sten i burken och några i sumpen så det borde ju räcka ändå :P

Caulerpa har jag inte tänkt ha utan det där gröns trasslet jag köpte på JR, som ser ut som nylånlina typ =)

Skall jag ha lysrör dygnet runt eller 12 h/dygn isåfall?

om jag har 2x18w t8 vad skall jag då ha för lysrör?

Om jag skulle misstänka nått med dsb då stänger jag av returpumpen.. är det nått speciellt tecken jag bör leta efter då som kan vara en varningsignal?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl svarta fläckar i sanden när man tar bort alger som är varningssignalen. Men jag har aldrig haft någon krasch så det finns säkert andra som vet mer än jag.

Jag skulle köra ungefär 12 timmars belysning och omvänd belysningstid mot akvariet om det inte spiller över ljus till karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte göra refugiet ca 60x45 i bottenmått då passar den ganska fint där.. =)

då får refugiet bli 40 långt och osmosfacket 20..

Ja det låter vettigt gör karet så högt eller den del som du skall ha som osmos del bra volym så slipper man fylla på så ofta med nytt osmosvatten

tar du måttet

20x45x50 så rymmer det ca 45liter

Du kanske kan göra den så smal att du får in en kalkreaktor och kalkmixer på framsidan eller så kort så du får in det hela på kortsidan 15-20cm får du nog räkna med

En annan sak jag kom på att det är kanske bättre att bygga 2st kar ett för refugium och ett för osmosen. Eller om du kör med en 25kg siraps spann vid sidan

post-736-14468913026334_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svarta fläckarna blir när det bildas svavelväte som är giftigt.

Exakt hur det fungerar vet jag inte. Jag har koncentrerat mitt intresse dit där det inte kraschar. (Jag kommer väl att få ruskigt mycket skit för den skrivningen när jag själv får en krasch). Alger tar upp kolsyra och avger syre under belysning.

På det sättet får du belysning hela dygnet och jämnare pH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det låter vettigt gör karet så högt eller den del som du skall ha som osmos del bra volym så slipper man fylla på så ofta med nytt osmosvatten

tar du måttet

20x45x50 så rymmer det ca 45liter

Du kanske kan göra den så smal att du får in en kalkreaktor och kalkmixer på framsidan eller så kort så du får in det hela på kortsidan 15-20cm får du nog räkna med

En annan sak jag kom på att det är kanske bättre att bygga 2st kar ett för refugium och ett för osmosen. Eller om du kör med en 25kg siraps spann vid sidan

min första tanke var ju att ha en sirapshink som osmostank.. men det blir svårt att rymmas ett refugium & en sirapshink på den ytan, med tanke på att sirapshinken är så otymplig... :/ men att ha en svart glaskiva eller nått emellan kan ju vara en ide iaf.angående kalkmixer, kan dessa stå I sumpen, eller måste dom stå torr? för plockar jag bort levande sten från sumpen finns ju en yta där isf sär det rymms en kalkmixer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

upptäcker att om jag ställer refugiet på sniskan mellan 2 balkar så ryms det en separat sirapshink som osmosreserv.. såhär:

Då kan jag ha ett reugiu som är ca 60x40x50 vilket blir på ca 120 liter.

så då får jag ett stort refugium, och ändå ryms 25 liter sirapshink.

men detta förutsätter att jag kan ha kommande kalkmixrar och dyl stående i sumpen, annars får jag halvera refugiestorleken så att sådant kommer att kunna rymmas..

post-2407-14468913026848_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du kan köra kalkmixer å kalkreaktor med plats i sumpen

Så sant hinken är otymplig så kör hällre så som jag skrev med tst kar eller ett stort med svart skillje sida

Kör du med 2st så kan man alltid klistra på nån svart platsfolie eller måla på utsidan

Om du bygger osmosdelen mot ytterkanten så kan du alltid ha ett tanklock på sidan av bänken för att underlätta på fyllningen av osmosvatten ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig: okey, ja jag skall väl förhoppningsvis klara mit från att crasha jag med :P men varför bildas svevelväte helt plötsligt?

Wrang: Med min senaste lösning där så ryms ju hinken, och kalkmixern kan jag som sagt ha i sumpen bredvid skummaren, sen finns det utrymme bredvid benken in ot väggen som inte kommer synes utåt heller så jag skall nog rymmas det.

Då får jag ca 120 liter vatten till i mitt system, blir bara stabilere :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer göra refugiet som sista bilden, så jag får plats med hinken med osmosvatten.

akvariet kommer då bli ca 60x40x50 dvs 120 liter.

kommer då ha en DSB.

fick inget svar på min förra fråga, men som jag läst tidigare så bör altså sändbädden vara 10ä-15 cm. vad är bästa bottenmaterial? jag har kvar massa korallsand, duger det bra, eller bör jag ha aragonit eller vad det heter?

Komme ha nån liten levande sten för att få tillväxt av diverde djur som kan bli mat åt fisk & korall i huvudkaret.

men kommr primärt köra med chaetomorpha algen jag köpte på JR.

kommer köra belysning 12 h/dygn motsatt mot akvariet.

Tänkte som sagt att jag skulle köra en extra aquabee 2000 l/h och göra en t-korsning och dra ena genom refugiet, då blir cirkulationen i refugiet ca 1000 l/h och jag får 1000 l/h yterligare genom sump/akvariet

Är detta en bra cirkulation i refugiet eller bör jag har mer/mindre

Nått mer jag bör tänka på nu som inte sagts i tråden?

nått jag bör ändra?

En liten extrafråga. jag skulle vilja ha sjöhästr, men kan ju inte ha dom i huvudkaret, kan man ha 2 st sjöhästar i refugiet, eller är dom och bökar och förstör för DSBn osv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tydligen trivs chaetomorphan bäst i hög cirkulation så den kan tumla runt och växa som en boll.

Med andra ord inget annat i facket som den kan fastna i , men det skadar ju inte att prova med ls och/eller DSB ihop med algen, jag tänkte köra denna alg ihop med lite ls, så vi får se hur det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har inte ens börjat bygga min tank så jag har ingen egen erfarenhet. Däremot håller jag på att läsa på om DSB och här är några saker som jag har hittat på flera ställen och som därmed borde kunna stämma.

1. Sanden ska vara "sugarfine" optimal storlek 0,3mm. Svart lava sand eller aragonit fördelen med aragonit ska vara att den stärker pH-buffringen. Man ska inte använda korallsand eler korallkross då denna enligt vissa ska vara för vass och göra att vissa typer av kryp inte trivs i bädden. Vissa säger dock att det bra att använda korallsand. Det är framförallt Anthony Calfo som säger att man inte ska använda korallsand/kross.

2. Bädden kan vara i princip hur djup som helst finns dom som har >30". Dock minst 4-5" djup

Den mesta infon om DSB har jag hittat på RC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svavelvätebildning finns nog alltid i syrefria fickor och är fullständigt normalt och ofarligt. Om gasen stegvis utsätts för mer och mer syre bryts den ned av syrekrävande bakterier och blir totalt ofarlig. (sulfat) Men om svavelväte plötsligt kommer ut i akvarievattnet är det giftigt.

Kan en av orsakerna till krasch med DSB bero på att det inte finns tillräckligt med djur som "rör runt" sanden och att det därmed blir för lite syre i sanden och att det därmed skapas svavelväte? Samtidigt förstår jag att meningen med DSB var att skapa en anaerob/syrefri miljö för bakterierna att frodas men det kanske inte får gå till överdrift?

Jag skulle nog försöka skaffa levande sand från en annan frisk DSB och ha ca 15 cm mycket fin sand. Alternativt även använda miracle mud eller liknande vilket även innehåller nyttiga mineraler och organiska ämnen som gynnar makroalger. Mangroveplantor skulle också kunna vara ett komplement. Har ännu inte själv testat detta men tror starkt på det och kommer göra det i framtiden.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja mangroveskott har jag också funderat på, får se hur det blir med det.

Men jag kommer nog köra med Argonitsand

http://www.aquapro2000.de/Dekoration___Einrichtung.51/DSB_System.292/AcroTropic_Aragonit-Sand_13.61kg.1544.html?osCsid=30b179f08790508245a9d9ef35ce04bd

Som sandbädd, eftersom den höll ph och kh stabilt... men man skall ju starta igång sandbädden med levande sand, och man skall inte blanda olika bottensubstrat.. så var i sverige kan jag köpande levande argagonitsand som kan jag blanda ut den nya med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...