Gå till innehåll

Hur få loss MH lampa


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Kanske mycket dum fråga. men jag tänkte locka ut mina dubbelfattade MH lampor ur min arcadiaramp...

Trodde det var att dra lampan rakt ner bara men det gick inte.. så min fråga är hur fåt kag loss dom? är det nån typ av spärr eller skall man vrida på nått sätt? eller är det bara att bruka våld? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja prvade det jag drog åt alla möjliga håll och kanter, styrde åt en det ena än det andra hållet, men inge resultat.. tillslut tog jag och tog i och slet och precis som jag befarat gick lampan i 1000 bitar och splitter regnade ner i akvariet :(

Nu vetefan hur jag skall få upp allt smått splitter på botten... :/

fan att man skall vara så jävla happlig och ohändig :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe jo jag insåg det så fort lampan föll i bitar..

resten får jag pilla bort när jag fått hjälp att plocka ner den, för den är för tung att ta ner själv.

Får försöka håva upp glast på botten..

men kommer säkert bli kvar nå små bitar bakom nån levande sten och så.. lär ju inte va allt för bra för fiskarna om dom är och pickar på botten.. fan vilket arsel man är :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja denna lampa var ju högst troligt trasig redan, och jag skall ju få nya lampor att byta ut dom mot.. men synd på allt splitter i akvariet.. skulle som sagt ha täckt över akvariet om jag tänkte så långt...

Ooops du försökte ta ut lampan när den hängde uppe... That´s a no no enligt mig! Ett tipps är att ta ner lampan och vänd den upp och ner och sedan börja mecka;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ooops du försökte ta ut lampan när den hängde uppe... That´s a no no enligt mig! Ett tipps är att ta ner lampan och vänd den upp och ner och sedan börja mecka;)

Yepp som det som var problemet :/

Jag har ju lärt mig en läxa.. som sagt lampan är väl skit samma.. men jag hoppas att det inte ligger kvar nån glasbit som nån stackars fisk sväljer.... vore mindre kul. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är inget moonlite.

Det är 2x250 MH och 2x30 W blårör, och 2 analoga timers..

Gratulerar... då är det inte samma modell som jag hade eller har, då jag nu har en 3x250 + 2x9 moonlight.. Den gamla serien var byggda som ryska T-34 tanks!! Robusta men ett gissel att renovera.. Förmodar att du inte fick så mycket hjälp av min länk i den "andra" tråden då tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki då kanske min är lite enklare och smidigare att renovera och så.. =)

Men det var fan inte lätt att få ut lampan.. men som sagt tar ner den imorn och tar loss den andra lampan och försöka få loss det som sitter kvar av den första lampan...

Och ber till gud att fiskarna inte får i sig småsplitter som ligger bakom ls:en och så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja glassplittret kan du nog inte gör så mycket åt. Tror i och för sig inte att det är någon fara faktiskt...

Och du, din lampa måste vara lättare att serva.. Arcadia var annars ganska bra att ha att göra med när jag beställde mina reservdelar. Alltid ett klart plus när något går sönder. Men när min la av, då hade jag min andra 2x250 som backup. Hur jag gör nästa gång den går "kraftigt sönder "vet jag bara inte. Det tar endå en vecka eller två att få hem nya delar alternativt en ny ramp. Lite av en mardröm för korallerna :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...