Gå till innehåll

Salifert Ca Test?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Enligt mit Salifert-test har osmos blandat med salt en Ca halt på ca 600. Jag vet att tester inte är helt exakta, men skall jag skylla på testet eller mitt salt?

Saltmätaren (som ju inte är känd för att vara exakt) visar 1.018. Blandningen är dock 700g på 20 liter, så borde vara ganska ok (om jag minns rätt skall det vara 35g/l).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter lite galet med så låg salthalt - är du säker på att du gjort rätt med testet?

saliferts bruksanvisningar kan ju vara ganska förvirrande ibland

Tämligen säker på att jag gör rätt med testet. Det ända som skulle kunna vara svårt att avgöra är exakt när den skiftar färg, men den hade definitivt inte skiftat efter att jag tömt hela sprutan i mätglaset (vilket i sig ger 500).

Jag litar inte helt på vipparmssalttestaren, så jag utgår från att mina 35g/l är mer korrekt. Annars borde dessutom Ca vara ännu lägre då det ju skulle vara en låg saltmix.

Och 35 gram per liter borde ge ungefär 1.025.

Som sagt, så är jag inte helt övertygad om saltmätarens noggranhet. Kan iofs finnas vatten bundet i saltet, men då borde ju Ca vara ännu lägre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...