DaTrucka Postat 25 november 2006 Postat 25 november 2006 Hur går det med skummarna nu, dom har ju varit igång ett tag nu?Ropade själv in en LS30 på e-bay igår, tror den blir ganska lagom till mitt 375 liters.Gick loss på hela 650 spänn inklusive frakt . Citera
acuario Postat 25 november 2006 Författare Postat 25 november 2006 Min LS50 jobbar på riktigt bra och tar ut en hel del skit faktisk så 650:- är den verkligen värd. Min Ls60 skummar inte lika mycket men i 828L karet så finns det inte lika mycket att skumma heller. Citera
Norberg Postat 25 november 2006 Postat 25 november 2006 Gå på lite mer med maten så du får nått att skumma! Hehe! Citera
acuario Postat 25 november 2006 Författare Postat 25 november 2006 Jag är nu tvungen faktiskt hehe. För första gången så ger jag korallerna mat. 2ggr i veckan med Marin de lux från H&S och idag köpte jag mig 7st Pseudoanthias truncatus. Jag matade de andra fiskarna bara en minut efter att jag hade släppt ner dessa 7 små godingarna och vad händer? jo de börjar också att glufsa i sig pellets. Inte klokt!Dessa är det Citera
Norberg Postat 25 november 2006 Postat 25 november 2006 Ja då måste du ju mata 3-4 gånger om dagen nu då! Visst är det trevligt med Anthias! Citera
acuario Postat 25 november 2006 Författare Postat 25 november 2006 Nä inte manuellt så det får väl bli en foderautomat för flingor och pellets ett par ggr per dag och någon gång manuellt. Får nog öka vodkadoseringen också. Dessa fiskar är ju verkligen inte något för mig egentligen med tanke på deras behov av mat ofta! men de kostade inte mer än 600:- för alla 7 och de kanske får mig att skärpa till mig med matningen. Vi får väl se om de blir en parantes i karets historia eller om jag lyckas att hålla dem vid liv. Citera
acuario Postat 26 november 2006 Författare Postat 26 november 2006 Okey. Nu efter ett tag användande så kan jag bara konstatera att de skummar på rätt bra och jag kan rekomendera denna faktiskt. Nackdel är att den är känslig för om vattennivån i sumpen stiger eller sjunker då får den spel. Sjunker vattennivå så trycker pumpen in mer vatten i skummare som i sin tur leder till att den svämmar över så en konstant nivå i sumpen är ett krav. Den som är ute efter en otroligt billig skummare kan inte få mer skummare för pengarna. En bild på LS50 i sumpen på 600L karet. Citera
Manks Postat 27 november 2006 Postat 27 november 2006 produktguiden pronto. Äntligen något för alla som vill ha det bästa samtidigt som det inte får kosta mer än en normal utekväll Citera
fiend Postat 27 november 2006 Postat 27 november 2006 Vad heter de där vit-gul-bruna fiskarna som du har 4 st av här på bilden? Citera
Jaken Postat 27 november 2006 Postat 27 november 2006 Vad heter de där vit-gul-bruna fiskarna som du har 4 st av här på bilden? https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14087 Citera
DaTrucka Postat 5 december 2006 Postat 5 december 2006 Svärd, hur lång tid tog det för dig att få hem dina skummare?Har väntat i 1½ vecka nu, jag antar att det inte är särskilt lång tid att vänta.. men den som väntar på något gott... väntar alltid alldeles för länge. Citera
Morrow Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 Är rejält trött på min kinaskummare och funderar på en Dymax efter alla lovord. Är venturi eller sågtandsmodellen att föredra (och i så fall varför). Jag tänkte ha den till ett 240 liters kar - förutom att det är overkill finns det någon nackdel med att ha en överdimensionerad skummare? Funderar på att beställa modellen med högst kapacitet eftersom det nämligen inte är otänkbart att jag skaffar ett större kar snart.De funkar att ha som påhängsskummare också om jag inte missförstått det? Citera
acuario Postat 12 december 2006 Författare Postat 12 december 2006 Jag säljer min LS60 om du är sugen. Citera
chrilleus Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 Är rejält trött på min kinaskummare och funderar på en Dymax efter alla lovord. Är venturi eller sågtandsmodellen att föredra (och i så fall varför). Jag tänkte ha den till ett 240 liters kar - förutom att det är overkill finns det någon nackdel med att ha en överdimensionerad skummare? Funderar på att beställa modellen med högst kapacitet eftersom det nämligen inte är otänkbart att jag skaffar ett större kar snart.De funkar att ha som påhängsskummare också om jag inte missförstått det?Har du sett den här? (Hong Kong) http://cgi.ebay.co.uk/300-gallon-Super-Vortex-SVP-200-Protein-Skimmer_W0QQitemZ140062198353QQihZ004QQcategoryZ46313QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem Citera
acuario Postat 12 december 2006 Författare Postat 12 december 2006 Är rejält trött på min kinaskummare och funderar på en Dymax efter alla lovord. Är venturi eller sågtandsmodellen att föredra (och i så fall varför). Jag tänkte ha den till ett 240 liters kar - förutom att det är overkill finns det någon nackdel med att ha en överdimensionerad skummare? Funderar på att beställa modellen med högst kapacitet eftersom det nämligen inte är otänkbart att jag skaffar ett större kar snart.De funkar att ha som påhängsskummare också om jag inte missförstått det?Jag skulle aldrig ha den som påhäng faktiskt, den är inte tillräckligt säker för en sådan installation. Som jag skrev tidigare så är nackdelen den att den skummar över om nivån i sumpen sjunker för mycket för då ökar kapaciteten på pumpen och nivån i skummaren stiger. Citera
triumph Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 Hej!Är lite nyfiken på om det var enkelt att handla från Ebay?(skummarna) Citera
drakfisk Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 enligt några jobbe kompisar i danmark så är dom bra o säljs mycke i danmark .så prova mvh drakfisk Citera
Raketforskaren Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 vad är ett bra bud på en LS50?Det är nästan alltid mycket enkelt och problemfritt att handla på ebay. Jag kan rekommendera att betala via PayPal, det är mycket smidigt. Angående priset så kan du titta om någon säljer skummaren med "Buy It Now". Det ger ett riktmärke på vad du skall bjuda, du behöver alltså inte (skall inte) bjuda över priset för "Buy it now". Citera
nmelander Postat 19 januari 2007 Postat 19 januari 2007 Köpte en Dymax vs-20 skummare på Ebay som jag har prövat nu i ett par dagar.Den skummar massor i den nedre delen men det bildas inget skum uppe i koppen.Den sörplar också ganska mycket är det någon som är mer erfaren som kan ge mig något råd om vad som kan vara fel.Sen innan så kör jag Tunze Reefpack i burken och den funkar kanon.Hade tänkt att ha denna Dymax skummare till mitt nya 420L som är på gång att startas. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.