Gå till innehåll

Vad tror ni om denna


acuario

Rekommenderade inlägg

Jag är nu tvungen faktiskt hehe. För första gången så ger jag korallerna mat. 2ggr i veckan med Marin de lux från H&S och idag köpte jag mig 7st Pseudoanthias truncatus. Jag matade de andra fiskarna bara en minut efter att jag hade släppt ner dessa 7 små godingarna och vad händer? jo de börjar också att glufsa i sig pellets. Inte klokt!

Dessa är det

20060928-fjarill-anthias3.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä inte manuellt så det får väl bli en foderautomat för flingor och pellets ett par ggr per dag och någon gång manuellt. Får nog öka vodkadoseringen också. Dessa fiskar är ju verkligen inte något för mig egentligen med tanke på deras behov av mat ofta! men de kostade inte mer än 600:- för alla 7 och de kanske får mig att skärpa till mig med matningen. Vi får väl se om de blir en parantes i karets historia eller om jag lyckas att hålla dem vid liv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey. Nu efter ett tag användande så kan jag bara konstatera att de skummar på rätt bra och jag kan rekomendera denna faktiskt. Nackdel är att den är känslig för om vattennivån i sumpen stiger eller sjunker då får den spel. Sjunker vattennivå så trycker pumpen in mer vatten i skummare som i sin tur leder till att den svämmar över så en konstant nivå i sumpen är ett krav. Den som är ute efter en otroligt billig skummare kan inte få mer skummare för pengarna. En bild på LS50 i sumpen på 600L karet.

5ak2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Är rejält trött på min kinaskummare och funderar på en Dymax efter alla lovord. Är venturi eller sågtandsmodellen att föredra (och i så fall varför). Jag tänkte ha den till ett 240 liters kar - förutom att det är overkill finns det någon nackdel med att ha en överdimensionerad skummare? Funderar på att beställa modellen med högst kapacitet eftersom det nämligen inte är otänkbart att jag skaffar ett större kar snart.

De funkar att ha som påhängsskummare också om jag inte missförstått det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är rejält trött på min kinaskummare och funderar på en Dymax efter alla lovord. Är venturi eller sågtandsmodellen att föredra (och i så fall varför). Jag tänkte ha den till ett 240 liters kar - förutom att det är overkill finns det någon nackdel med att ha en överdimensionerad skummare? Funderar på att beställa modellen med högst kapacitet eftersom det nämligen inte är otänkbart att jag skaffar ett större kar snart.

De funkar att ha som påhängsskummare också om jag inte missförstått det?

Har du sett den här? (Hong Kong) http://cgi.ebay.co.uk/300-gallon-Super-Vortex-SVP-200-Protein-Skimmer_W0QQitemZ140062198353QQihZ004QQcategoryZ46313QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är rejält trött på min kinaskummare och funderar på en Dymax efter alla lovord. Är venturi eller sågtandsmodellen att föredra (och i så fall varför). Jag tänkte ha den till ett 240 liters kar - förutom att det är overkill finns det någon nackdel med att ha en överdimensionerad skummare? Funderar på att beställa modellen med högst kapacitet eftersom det nämligen inte är otänkbart att jag skaffar ett större kar snart.

De funkar att ha som påhängsskummare också om jag inte missförstått det?

Jag skulle aldrig ha den som påhäng faktiskt, den är inte tillräckligt säker för en sådan installation. Som jag skrev tidigare så är nackdelen den att den skummar över om nivån i sumpen sjunker för mycket för då ökar kapaciteten på pumpen och nivån i skummaren stiger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
vad är ett bra bud på en LS50?

Det är nästan alltid mycket enkelt och problemfritt att handla på ebay. Jag kan rekommendera att betala via PayPal, det är mycket smidigt.

Angående priset så kan du titta om någon säljer skummaren med "Buy It Now". Det ger ett riktmärke på vad du skall bjuda, du behöver alltså inte (skall inte) bjuda över priset för "Buy it now".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en Dymax vs-20 skummare på Ebay som jag har prövat nu i ett par dagar.

Den skummar massor i den nedre delen men det bildas inget skum uppe i koppen.

Den sörplar också ganska mycket är det någon som är mer erfaren som kan ge mig något råd om vad som kan vara fel.

Sen innan så kör jag Tunze Reefpack i burken och den funkar kanon.

Hade tänkt att ha denna Dymax skummare till mitt nya 420L som är på gång att startas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...